MI3
Grant Morison i Frenk Kvajtli
(Darkwood 2014)
Psi rata i pokusni kunići
Dok svet svakim
danom tone u krv i očaj, dok smo u sve dubljem beznađu i bespomoćno posmatramo
kako nam civilizacijske vrednosti postaju opravdanje za genocid, utopija je
samo dalek ideal. MI3 nije strip o
lepšim vremenima. Čak ni o boljim načinima ratovanja. MI3 je strip u kome, ukoliko zamenimo životinjske likove ljudskim,
dobijamo stvarnu sliku sveta koji nas okružuje. Izdanje Darkwooda donosi sve
tri sveske MI3 u tvrdokoričenom integralnom
izdanju sa propratnim materijalom
To čak nije ni nova
ideja. Kako god posmatrali Morisonov i Kvajtlijev MI3, kroz bilo koju vizuru ili ugao posmatranja, dobijamo isto
sranje u kome neprestano živimo, a većina nas i (jedva) preživljava. Čovek je
biće koje neprestano ratuje. Ratovali smo sa svim i svakim ko bi nam došao na
domet strele, puške ili od skora infra-mega-ultra-nišan. Neki istoričari ili
sociolozi kažu da nas rat definiše, da podstiče tehnološki i ekonomski razvoj,
migracije i razmenu. Doduše, stručnjaci bi svašta rekli da opravdaju ono što ne
mogu da izmene.
MI3 nam predstavlja svet gde se tri kidnapovane životinje, pas, mačka i
zec, pod kodnim imenom MI3 koriste za eksperimentisanje za neke buduće ratove
gde bi se sudbina država svela na sukob tih animalnih ratnika. Pritom, MI3 je
vojska tokom eksperimenata nonšalantno koristila za rekreativno uklanjanje
kriminalaca i državnih neprijatelja.
Kao što je sudbina svih eksperimenata, i
MI3 sledi okončanje, dekomisija, odnosno eutanazija, koju sprečava jedan od
voditelja programa, doktorka Rozen, suočena sa nemogućnošću da savlada
sopstveni porodični gubitak. MI3 se nalazi na slobodi, ukoliko se njihovo
stanje može tako opisati, i ostatak stripa opisuje njihov pokušaj da pronađu
svoj dom ili prosto mesto gde pripadaju.
Jedan od osnovnih
gradivnih elemenata ovog stripa je i crtež Frenka Kvajtlija, koji ovde pokazuje
izuzetan talenat. Svoju kulminaciju će doživeti, naravno, s All Star Superman, koji je opet rađen po
scenariju Granta Morisona, ali i MI3
se svakako može svrstati u jedan od njegovih snažnijih radova. Od posebnog su
značaja sekvence borbi MI3 sa ljudima, gde je veoma interesantno idejno rešenje
autora da prikažu vremensku i prostornu percepciju ovih augmentovanih
životinja. Čitalac zaista ima doživljaj da MI3 vreme vide usporeno dok je
prostor iscepkan na pojedine segmente kroz koje se kreću trodimenzionalno
okomito.
Postoje dva načina
da sagledamo osnovnu ideju MI3, i oba
zavise isključivo od naše percepcije glavnih protagonista – psa, mačke i zeca.
Nema sumnje da je Morison kao osnovnu misao uzeo ideju da oslika užas vojnih
eksperimenata nad životinjama, budućnost ili sadašnjost u kojoj nedužna bića
preuzimaju ulogu egzekutora, saborca i topovskog mesa u imaginarnim ratovima.
Ta stvarnost, zapravo, nije toliko
daleka koliko ni nerealna. Danas, kao ni u antici, srednjem ili novom veku,
čovek nije imao puno moralnih ograda da koristi bića koja niti mogu niti umeju
da dignu glas protiv tuđih sukoba. Hanibal je svojevremeno koristio ćupove sa
otrovnim zmijama koje je bacao na palube neprijateljskih brodova. Da ne
pominjemo slonove koje su obilato koristili monarsi još u sukobima sa Rimom.
Konj je najdraža žrtva rata još od Hiksa i drevnog Egipta, konkretno Drugog
međuperioda i Novog carstva. Vremenom su se ljudi dosetili pa su ih nagrđivali
sve kompleksnijim i masivnijim kreacijama, pa sve do srednjovekovnog okivanja
celih konja u metalne oklope, u čemu prednjače turski oklopi sa kraja 15. i
početka 16. veka. Lako je modernom čoveku da stvori određeni empatiju ka tim
napaćenim životinjama, ali to ne sprečava isto tako moderne naučnike i vojne
glavešine da koriste životinje za medicinske i vojne eksperimente. U. S. Navy Marine Mammal Program i dan danas
postoji, i usmeren je ka korišćenju morskih sisara u vojne svrhe, posebno
delfina i morskih lavova.
Već su postignuti značajni pomaci u daljinskom
upravljanju i komuniciranju sa životinjama, a sve u svrhu detekcije podvodnih
mina, izviđanja, infiltracije i sabotaže. Međutim, u apsurdu svakako prednjači
vojni program iz Drugog svetskog rata usmeren ka korišćenju slepih miševa u
bombardovanju ciljeva i položaja. Slepi miševi bi bili bacani iz aviona a svaki
bi nosio bombu tešku 17 grama. Ingeniozni tvorci ovog programa su, naravno,
Amerikanci, a oružje je bilo namenjeno napadima na položaje Japana. Slepe
miševe je spasila atomska bomba i kraj rata.
Drugi način da
posmatramo MI3 je daleko više
zabrinjavajuć – iako nemam ništa protiv životinja. Da li je zapravo nužno da
ovi kibernetički vojnici budu životinje? Ako odemo korak dalje od osnovne
Morisonove ideje i zanemarimo rasu, i u ove monstruozne kreacije smestimo
ljudska bića, poenta celokupne priče se bitnije ne menja. I dalje pred sobom
imamo tri otrgnuta života koja pred eliminacijom beže ka sigurnosti i
maglovitoj ideji doma. Maglovitoj u izmučenim glavama koje su izgubile svaki
pojam ljudskosti i pripadnosti. Koliko izgubljenih veterana luta ne samo
američkim već ulicama svih svetskih metropola, živeći od tuđe milostinje.
Koliko još samo formalno preživelih ratnika besciljno luta mrtvih pogleda i
klizi kroz pukotine društva. Koliko ljudi preskačemo svaki dan kunući nad
njihovim mirisom ili prosto prisutnošću, jer ih je neko poslao u klanicu koja
nije bila njihova niti za njih. U koliko očiju se može očitati lament nad
užasima kojima su prisustvovali. Da li je vagabund koji pronalazi psa i mačku u
stripu, jedini koji im pruža civilizovan tretman i ljudsko lice, jedan od njih?
Da li je njegova uloga da nam skrene pažnju ko su i šta su zapravo glavni
protagonisti? I koliko tih duša je bilo izloženo eksperimentima da bi se lakše
ocrtala njihova primalna životinjska priroda, koja bi bila upotrebljena na
bojnom polju bez obzira na posledice.
Vijetnamski rat je u tome vidno
prednjačio, toliko znamo više iz pobune te generacije nego iz otvorenosti
društva u kome živimo, pa tako imamo primere eksperimenata nad snom, drogama
koje podstiču agresivnost, šok terapija i drugih krvavih rituala. Ali, Vijetnam
je prosto bio takav, dosta je ljudi tu "puklo" prosto iz situacionih
razloga, pa se određen broj neuspelih eksperimenata može provući uz njih. Ako
zagrebemo dublje, Drugi svetski rat pruža još veći broj malih užasa, i to bez
potezanja Mengelea, logora, vivisekcija i inovativnih potapanja ljudi u ledenu
vodu.
Dakle, ljudska lica
ili pas, mačka i zec – svejedno je. Imamo tri vojna eksperimenta, svedena na
prostu animalnu svest, lišene moralnih i civilizacijskih ograda. Tek
predstojeća dekomisija kod njih budi elementarnu svest, izgubljenu u silovanim
neuronima, ka begu u sigurnost. I stvarno, jedina sigurnost koja ih čeka je
puko preživljavanje na ulici, i to se može još smatrati srećom.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар