Stiven Desberg i Enriko Marini: Pustinjska zvezda
(Makondo, 2014)
Tamo gde umire civilizacija
Marini i Desberg donose lice vesterna
koje svi vole – surovo, prljavo i nemilosrdno. Gde je čovek čoveku vuk, i gde
su granice moralnosti zamućene. Kao u životu, apsolutne krajnosti ne postoje
Kao
film, književost, muzika i druge grane umetnosti, ni strip nije imun na
očaravajuću brutalnost vesterna. Period od okvirno 150 godina (američke)
istorije je iznedrio legende, interpretacije i ekranizacije u zavidnom broju. A
zapravo, šta je toliko očaravajuće u tom kratkom periodu veoma lokalizovane
istorije? Mit ili istina? Američki indijanci nasuprot belim osvajačima, koji
pedalj po pedalj otimaju teritoriju iz kandži „divljaštva“, donoseći u talasima
sopstvenu iteraciju zverstava civilizovanog
čoveka. Ako zanemarimo romansirane varijante ranije američke kinematografije –
veći deo opusa Džona Vejna i ostale kaubojci-indijanci
i bogati rančeri generičke kreacije
(a čak i one u izvesnoj meri prenose duh tog vremena) – susrećemo se sa
zavidnim korpusom filmova, knjiga i stripova koji, manje ili više uspešno,
prenose tu brutalnu i prašnjavu
realnost.
Vestern
je veoma verno i detaljno zabeležen deo istorije. Uostalom, zar nije svako
makar jednom izjavio kako u nedostatku stvarne i duže istorije Amerikanci
beleže svoja osvajanja kontinenta sa zapanjujućom detaljnošću. Kada se osvrnemo
na Konkvistu i oreol misterije koji okružuje osvajanje današnjih
latinoameričkih teritorija, nepobitno je da prosečan zaljubljenik u vestern
bolje poznaje legende Divljeg zapada od poluzaboravljenih lica Jukatana, Anda
ili Amazona. Ali, ma koliko se trudili, pored Bilija Kida, Divljeg Bila i
ostalih često pominjanih aktera (a zapravo mitova), mi veoma malo znamo o
stvarnim licima Zapada na čijim kostima je i sagrađena država koju poznajemo
kao SAD. Ta lica, koja su ostavili svoje živote osvajajući američki zapad,
pokošeni zverstvima granice ili poklekli pod železničkim pragovima, zauvek će
ostati bezimena. Te neimenovane porodice, koje su u očaju tražili makar
obećanje boljeg života su bili prvi talas naseljavanja, praćeni podjednako
očajnim tragačima za srećom, traperima i kopačima zlata. Železnica, vojska,
trgovci, kurve i kockari bi dolazili poslednji, kao pravo lice civilizacije
koja osvaja do tada netaknutu lepotu Zapada.
Čak
su i indijanci, ti ponositi američki urođenici romansirani u nekim pokušajima
revizije istorije. Zasluženim i neophodnim, ali ipak samo pokušajima. Ipak su
oni pali kao prve žrtve ekspanzije belog čoveka u Americi. I dok njihovi običaji
i kultura sada potpadaju pod domen arheologije i etnologije, i laiku je poznato
da se njihov duhovni svet ponekada kod new
age poklonika i modernih hipika izdiže na neosnovane stepene. Možda su
žrtve u osvajanju Zapada, možda čak i riznica običaja i tradicije koja može
pomoći modernom čoveku u mnogim aspektima, ali su bili i ravnopravni učesnici u
divljaštvu i klanici koju danas zovemo Divlji zapad. Ili modernije – vestern. Od
špageti vesterna koji su otvorili vrata planetarnoj popularnosti ovakvog, brutalnog
i divljeg doživljaja, pa sve do novijih ostvarenja poput najavljenog novog
vesterna Kventina Tarantina, filmski prikazi Divljeg zapada su doživljavali
uspone i padove. Strip je tu bio u velikoj meri dosledniji. Dok je Lens Vorena Taftsa otvorio vrata
američkoj interpretaciji vesterna koja bi više nalikovala evropski strip, Poručnik Bluberi Žan Žiroa i Šarlijea je
doneo upravo onu vrstu neposrednosti koju sa sobom nosi špageti vestern. Uz
hipnotišuće realan i detaljan crtež Žiroa i scenarističku genijalnost Šarlijea,
Bluberi je strip koji postavlja
standarde.
Standarde koje je Žodorovski značajno pomerio svojim El Topom, čineći od vesterna metafizičku
nadrealističku tvorevinu u kinematografiji, kao i Izbacivačem, stripom nastalim uz saradnju sa Bukom. Izbacivač je daleko prizemnije i
konciznije ostvarenje u odnosu na El Topo,
i pruža upravo onaj doživljaj sablažnjujuće brutalnosti Divljeg zapada koji
čitaoci cene i vole.
Prikazi ovog, stvarnog Divljeg zapada su postali kanon u
mejstrim i nezavisnom stripu, pa čak i u komercijalnijim masovnim izdanjima
poput italijanskog Teksa, ili
realistične vestern tragedije u Ken
Parkeru Berardija i Milaca.
U
ovom slučaju, brutalnost Pustinjske
zvezde (Makondo, 2014) je skoro isključivo u rukama belog čoveka. Priča počinje
na civilizovanom istoku, u
Vašingtonu, prateći pre svega porodične događaje oko Meta Montgomerija, šonkonerolikog visoko
pozicioniranog u Ministarstvu odbrane američke Vlade, otuđenog od žene i ćerke,
samozadovoljnog u svojoj osamljenosti, ljubavnici i društvenom položaju.
Međutim, svet našeg junaka se razbija u sitne krhotine kada mu maskirani
provalnici siluju i ubijaju ženu i ćerku, ostavivši ih in situ u predvorju porodičnog doma, nage i oskrnavljene, sa
simbolom zvezde iznad horizonta urezanom na grudima mlađe žrtve. Zločin pokreće
čitav niz postupaka Meta Montgomerija, koji postaje gonjen željom da rasvetli
zločin, i koji ga vode ka granici civilizacije, ka Kanzas Sitiju, Topeci i
smeru prodiranja železnice u netaknutu divljinu zapada.
Zver koja ga čeka sa
druge strane, na kraju puta i civilizacije, je Džejson Koldrej, antiteza
uglađenom, školovanom i civilizovanom Montgomeriju, koji predstavlja simbol
urbane civilizacije koja nadire i svih njenih čari, trulih ispod uglancane
površine.
Koldrej je, nasuprot njemu, trula jabuka u svojoj osnovi. Moćni
tiranin koji poput bolesti prati nadiranje civilizacije u divljinu, donoseći
kurve, kocku i sve ostale darove radničkoj klasi koja u znoju i krvi postavlja
železničku prugu i polako otima zemlju iz kandži divljine. Ali, kako se ispod
Montgomerijeve fasade nazire pukotina u njegovim željama i stvarnosti, tako i
očigledna trulež Koldreja poseduje duboko zakopane ideale i zrnce dubljeg
ludila. Vestern Jin i Jang. Apsolutne krajnosti ne postoje u životu, pa nas ni
Desberg ne vređa predstavljajući takvima glavne aktere. Naime, Koldrej je
duboko u srcu dete neobuzdane divljine koje mrzi civilizaciju i prezire čoveka.
Za njega su svi naseljenici kuga koju treba proterati daleko od divljine i
prirode. Ne može se reći da nije u pravu. Ali, njegovi metodi, zločinački u
svojoj osnovi, ga sve više odvajaju od ekološke utopije o kojoj sanja.
Ova dva
antipoda, Montgomeri i Koldrej, se suočavaju u amalgamu srušenih snova i ličnih
gubitaka, da bi se zapravo pokazalo da obojica sanjaju o sličnim idealima, dok
će pobedu ipak odneti onaj koji je zadržao makar malo duše.
Konačan
epilog priče, naravno, ne sme i ne može biti ispričan u tekstu, ali dovoljno je
reći da potera glavnog junaka zadire duboko iza negativca koji je čitaocu
poturen kao očigledno zlo.
Marini
je svoj deo posla odradio sa visokim standardima. Crtež je detaljan i adekvatan
samoj radnji, i pruža sve mogućnosti čitaocu da se utopi u srž radnje. Likovi,
dinamika i kadriranje su urađeni tako da se čitalac u potpunosti može opustiti
i prepustiti scenariju.
Jedna
od najsnažnijih odlika ovog stripa, pored tehničke savršenosti domaćeg izdanja
Makonda, je i saznanje čitaoca na kraju da priča koju su pročitali ima elemente
istine. Tokom dugotrajnog procesa skupljanja istorijske građe za strip, Stiven
Desberg je zasnovao svoju radnju na stvarnim likovima i događaju. Met
Montgomeri, visoko pozicioniran u Ministarstvu odbrane, zapravo je postojao, i
izgubio je porodicu u događajima sličnim onim prikazanim u stripu. Počinioci
nikada nisu pronađeni. Arhive ministarstva poseduju tragove koji pokazuju da je
Met Montgomeri služio tokom građanskog rata pod generalom Grantom, kao i da je
1869. godine postao pomoćnik ministra. Gonjen željom da pronađe ubice žene i
ćerke, Montgomeri je 1872. godine podneo ostavku i otišao na zapad prateći ono
što je mislio da je trag počinilaca. Sa tog puta se nikada nije vratio.
S
druge strane, tragovi koji u kaznenom registru vode do čoveka koji se zvao
Džejson Koldrej su daleko oskudniji, ali postoje. Koldrej se više puta pominje
u vezi sa aferama i zlostavljanim devojkama iz Topeke.
Razvoj
i rasplet priče u stripu su, naravno, samo plod mašte autora, ali utešno je
znati da je Desberg uložio toliko truda da zasnuje svoju priču na stvarnim
premisama. Uostalom, stripsko romansiranje istorije i nuđenje nepouzdane
varijante ishoda je uspelo Alanu Muru u From
Hell, pa zašto ne bi i Desbergu u Pustinjskoj
zvezdi.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар