Nordijska mitologija u stripu
Na listovima Igdrasila
Od filma do stripa,
od video igre do knjige, nordijski bogovi su služili kao figure na šahovskoj
tabli od prvog trenutka kada su autori prepoznali njihov potencijal. Tradicija
i verovanja nordijskih naroda su pružili zapadnoj kulturi mnogo više od
Entonija Hopkinsa sa povezom preko oka
Popularna kultura je udahnula potpuno nov život nekadašnjim
verovanjima nordijskih naroda. Vikinška krstarenja i pljačkanja, koja su se
hronološki protezala od kasnog 8. do 11. veka, a ujedno obuhvatala neslućena
prostranstva dokle god su skandinavske noge i vesla mogle dosegnuti, donela su nova
verovanja, tradicije i, naravno, sujeverja. Nordijski narodi koji su činili
horde Vikinga i ruskih Varjaga, danas uglavnom identifikovani sa nacijama
Danaca, Norvežana, Šveđana i drugih Skandinavaca, u pomenutom periodu su zapalili
obale i gradove Evrope i Mediterana, promenili etničku i kulturnu sliku velikog
dela današnje Francuske i Britanije, kolonizovali Island i Grenland i, kao što
je danas poznato, "otkrili" Ameriku. Zašto su je otkrili i kako, govore
nam sage i arheološki nalazi, koji ne objašnjavaju ujedno i ko ju je izgubio i
kada.
No, da se otrgnemo od istorijskih lekcija i zađemo u domen
mitologije i religije. Nordijska mitologija, zapravo, ne postoji kao kanonski
utvrđena tvorevina, već je reč o skupu narodnih verovanja, priča i legendi,
koji su svoje kakvo-takvo ujednačeno i tradicionalno ustrojstvo doživeli u
sagama i epovima ovih naroda – opet usmenim vidovima narodnog verovanja – i
koji su u nekom trenutku bili zabeleženi za buduće naraštaje. Takvo mitološko
ustrojstvo je imalo, pak, neke svoje poveznice. Pre svega, tu je ujednačeni
panteon koji je uključivao i kosmogoniska načela. Slika Igdrasila, drveta
kosmosa i devet svetova sa svojim osobenostima, koje tako dobro poznajemo iz
popularne kulture, zapravo su dosta verno preneti i predstavljaju jednu od
osobenosti nordijske mitologije.
Igdrasil je u stvari i više od toga za
prosečnog staronordijca. Midgard, Asgard, Vanahajm, Jotunhajm, Alfhajm,
Helhajm, Nidavelir, Nifelhajm i Muspelshajm su za njih bila stvarna mesta,
opipljiva i pristupačna za nekoga ko je upućen u puteve i tajne Asa. I dok ih
Igdrasil sve povezuje, ujedno se hraneći vodama i energijom sa svetova koji
počivaju na njegovim granama, odnosno biva hranjen od strane mističnih i svetih
Norni koje nikada nisu u potpunosti shvaćene čak ni od stručnjaka iz ove
oblasti, drvo sveta je za ove drevne narode ujedno i cikličnost njihovih
života. Igdrasil je neraspletiva tvorevina bujnih grana i korenja, i poput
peščanog sata goni ceo poznat univerzum u smeru druge izuzetno važne i dosta
verno prenete ideje nordijske mitologije - Ragnaroku, Sumraku bogova.
Naime,
ceo poznati svet, kao što i popularna kultura voli da prenosi, nezaustavljivo
hrli ka ovom konačnom obračunu bogova koji će prekinuti ustrojstvo sveta kakvo
poznajemo. Međutim, kako god hrišćanska ideja apokalipse bila primamljiva za
identifikaciju sa ovim delom nordijske mitologije, zapravo je reč o istinski
dijametralnom vidu "kraja sveta". Nordijski narodi su u biti bili
individualističke i prkosne etničke grupe, i kao takve su Ragnarok videle više
kao zbacivanje jarma bogova. Okidači za ovaj događaj – smrt Baldura, Lokijevo
zarobljeništvo, kazna i na kraju beg - pokrenuo bi niz konsekvenci u kojima bi
svi bogovi nordijske mitologije stradali u herojskoj bitci. Međutim, kraj
Ragnaroka, odnosno ponovno preporođenje Igdrasila i vaskrsenje pravog pozitivca
ovog verovanja, Baldura – sada kao jednog boga, ujedno je i nordijsko shvatanje
cikličnosti sveta, neprekinute niti koja definiše sve sudbine i povezuje sve
pojedince. Upravo na ovom verovanju je i Hrišćanstvo uhvatilo korena među ovim
narodima, te je hristijanizacija protekla relativno brzo i lako. Isus Hrist je
za prosečnog pripadnika skandinavskog naroda postao interpretatio Baldura.
Druge značajne odlike nordijske mitologije poput mističnosti
runskog pisma, berzerkera, valkira, Valhale, pa čak i same ličnosti Odina,
Lokija, Tora, Fenrira i ostalih, su nažalost popularizovane i prilagođavane
potrebama popularnog medija u kojima su se nalazili, da bi postali do neslućene
mere neprepoznatljivi. Od filma do stripa, od video igre do knjige, nordijski
bogovi su služili kao figure na šahovskoj tabli od prvog trenutka kada su
autori prepoznali njihov potencijal. Tradicija i verovanja nordijskih naroda su
pružili zapadnoj kulturi mnogo više od Entonija Hopkinsa sa povezom preko oka.
Manadagr, Tisdagr, Odinsdagr, Torsdagr, Frjadagr, Laugardagr i Sunundagr se i
danas koriste kao dani u nedelji na engleskom jeziku, sa malo drugačijim
izgovorom. Monday je dan meseca; Tuesday je dan Tira; Wednesday je dan Odina; Thursday je dan Tora; Friday je posvećen Freji; Saturday je pak Saturnov dan, mala pozajmica
od Rima, jer su ipak samo vikinzi dovoljno ludi da subotu nazovu po pranju i
kupanju; Sunday pripada suncu. I tu
nije kraj njihovog uticaja na našu modernu, zapadnu kulturu. A poseban upliv
tradicije i religije staronordijaca se može ogledati u brojnim ostvarenjima
popularne kulture, pa tako i u stripu.
Celokupni opus stripova koji za temu, ili samo kao pojedine
protagoniste, imaju ličnosti iz nordijske mitologije je zapravo nemerljiv i
prevazilazi obime ovog rada. Bitno je pomenuti da to nije ni cilj. Ova
retrospektiva dela devete umetnosti je presek bitnih elemenata ovog žanra,
raspoređenih po osnovnim školama stripa i meridijanima na kojima se javljaju.
Hvale vredno delo koje se velikim delom oslanja na nordijsku
mitologiju je čuveni i nagrađivan roman Nila Gejmana Američki bogovi, gde većina ljudi i sazna da je sreda Odinov dan.
Ali, Gejman je prevejani lisac koji je nanjušio da je nordijska mitologija
zlatna koka u svetu književosti i stripa.
Tako je i u svet Sandmana, subjektivno jednog od najznačajnijih ostvarenja američkog
stripa, utkao likove Odina, Lokija, Tora i drugih. Loki u Sandmanu igra i neizmerno važnu ulogu, kako kod ključa Pakla tako i
u konačnom epilogu serijala. Sandmanov
spinof serijal Lucifer nosi još
značajnije elemente nordijskih mitova, i ovaj put nam donosi i lik Fenrira
pored već viđenih.
Ipak, ne može se zanemariti činjenica da je u svetu
američkog superherojskog žanra najznačajnije ostvarenje sa ovom tematikom
upravo Tor. Nakon kratke pojave u Venusu broj 11 iz novembra 1950,
nastanak serijala Tor se vezuje za
1962. godinu i strip Jorney into Mystery broj
83. U stripu koji je postao okidač za jednog od najvažnijih i najdugovečnijih
serijala izdavačke kuće Marvel, doktor Donald Blejk otkriva štap u skrivenoj
pećini koji ga, nakon što njime udari u zemlju, pretvara u Tora, sina Odina, sa
neslućenim moćima i ikoničkim Mjolnirom u rukama. Od prvog stripa koji su
napisali Sten Li i Lari Liber, iz pera Džeka Kirbija, pa do danas, Tor je
prošao bezbroj preobražaja, neprijatelja i avantura. Kao deo Osvetnika, kako na
papiru tako i na filmskom platnu, Tor je postao zvezda vodilja brojnim drugim
herojima.
Preživeo je svoje kloniranje, Ragnarok, sukob sa bogovima bogova i
neizbežnu apoteozu, nekoliko smrti oca i svoje lične, vaskrsenje i preseljenje
Azgarda. Susretao je sebe iz raznih drugih epoha, porazio Gorra Bogoseka (God butcher, ne može se odoleti da ga se
ne prevede ovako), Surtura, Malekita i brojne horde demona. Doživeo je, od
nastanka iz pera "Kralja" Kirbija, da ga na posletku crta i Esad
Ribić, i to maestralno. I na kraju, doživeo je da od Tora na neko vreme postane
"Torina", kada je izgubivši moć da nosi Mjolnir isti podigla Džejn
Foster.
Ipak, jedan od najsvetlijih perioda istorije ovog lika je višegodišnji
rad Valtera Simonsona na Toru.
Simonson je preuzeo rad na serijalu 1983. godine, na broju 337, i jedna od
prvih stvari koju je učinio je da raskine sa "ljudskim" elementom kod
svog junaka razdvojivši ga od doktora Blejka.
Potom je uveo lik Beta Rej Bila,
vanzemaljca sa moćima ravnim Toru, i na posletku celokupan četvorogodišnji rad
na serijalu pretvorio u jednu kontinuiranu mitološku epopeju. Simonson, i sâm potomak drevne
Skandinavije, je i pre rada na ovom junaku bio pasionirani zaljubljenik u
nordijsku mitologiju, koju je još čvršće inkorporirao u strip. Tor Valta Simonsona i danas ostaje
ikonički uzor svim kasnijim autorima koji su se posvetili radu na ovom junaku,
a ujedno je i arhetip ekranizovanim verzijama. Uostalom, Tor i Tor 2: Mračni svet
su i snimljeni uz konsultacije sa Simonsonom, koji je imao i kameo
pojavljivanje u prvom nastavku.
Marvel je sa Torom postao
neprikosnoveni lider na polju interpretacije nordijske mitologije. Serijal The Defenders se delom uključio u ovaj
okoliš uvođenjem lika Valkire Brunhilde, koja je svoje prvo pojavljivanje imala
u serijalu Osvetnici 1970. godine iz
pera Roja Tomasa i Džona Bjuseme. Valkira je nastavila svoje postojanje u The
Defenders, Osvetnicima, Secret Avengers, pa i u Busiekovoj reanimaciji
Defendersa iz 2001. godine.
Konkurentski DC je daleko slabije parirao u svetu nordijske
mitologije. Pored već pomenutih pojavljivanja u Sandmanu, kao i vikinške sage Northlanders
Brajana Vuda pod istim imprintom Vertiga, tek je Viking glory: The Viking prince vredniji pomena.
Northlanders, koji je izlazio od 2007.
do 2011. godine, zapravo i nije
interpretacija nordijske mitologije koliko veoma detaljna i brižno osmišljena
istorijska epopeja vikinških pohoda u Evropi, gde se mitološki aspekt
pojavljuje kao kulturološka odrednica ovog etnosa. Daleko od herojske
interpretacije epova i saga, Northlanders
je zapravo slika onoga što bi smo mogli najbliže odrediti kao istoriografija
vikinških pohoda sa kulturološkom retrospektivom tog društva. I kao bonus, na
serijalu je sarađivao i Danijel Žeželj, što je dovoljan razlog da se nađe u
ovoj retrospektivi.
Viking glory: The
Viking prince je grafička novela Lija Marsa i Boa Hemptona, koja
objedinjuje elemente saga i mitologije, i koja će ostati najpoznatija po
predgovoru Vila Ajznera u integralnom izdanju. Pored ovog, američka produkcija
je donela i simpatično strip izdanje po imenu Gods of Asgard Erika Evensena, koje je više ilustrovani
dramatizovani udžbenik od pravog ostvarenja devete umetnosti. S druge strane
Top Cowov Berserker Rika Laverda i
Džeremija Hauna je tipično ostvarenje generičke američke produkcije u kome se
motivi nordijskog mita siluju do neprepoznatljivosti. Zaplet prati veterana iz
Avganistana Arona koji otkriva da poseduje moć berzerkera, pri čemu dobija
prenaglašene fizičke moći poput snage i izdržljivosti - i besa.
Evropska scena je daleko šarenija što se tiče motiva i
inspiracije za upotrebu nordijske mitologije u stripu. Pre svega iz razloga što
na ovim prostorima Asi nisu implementirani u puke uloge superheroja, već se
ovaj mitos koristio sa daleko većom maštovitošću. Najčuvenija predstava ove
tematike je svakako čuveni Torgal
Rosinskog i Van Hama. Torgal se
zapravo i ne može posmatrati strogo u okvirima interpretacije i dramatizacije
nordijske mitologije, obzirom da toga nema u većem obimu u samoj priči. Ali,
sama istorijska, ili bolje reći epsko-fantazijska pozornica kao osnovu uzima
severnjačke narode, odakle poreklo vuku glavni junaci, da bi se nit priče
rasplitala u smeru koji je poznat svakom ljubitelju stripa. Denikenovska
interpretacija svetskih mitova u Torgalu
pruža jedinstven pogled koji je razvijen bez često pratećeg bljutavog
senzacionalizma, i upravo taj pogled smešta ovo ostvarenje na mapu stripova
koje u svakoj prilici vredi pomenuti.
Valkira, maestralno
ostvarenje Silvana Kordurjea i Dražena Kovačevića, dostupno u izvanrednom
izdanju System comicsa i Lavirinta, na najbolji mogući način ilustruje jedan
fragment nordijske mitologije, Sumrak bogova, uz neizbežnu umetničku slobodu i
dramatizaciju sa uvođenjem elemenata koji nisu nužno kanonski preneti iz
mitosa. Valkira je jedinstvena i po
opčinjavajućoj lepoti crteža Dražena Kovačevića, rađenom u tehnici laviranog
tuša i prenetom u domaćem izdanju u svom izvornom obliku, bez naknadnog kolorita.
Domaća publika je imala priliku da se upozna sa još dva
ostvarenja nordijske tematike, trodelnim Zigfridom
Aleksa Alisa u izdanju beogradskog Veselog četvrtka, i Asgardom Ralfa Mejera i Gzavijea Dorisona u izdanju Phoenix pressa . Zigfrid
u skoro epskom maniru, sa bombastičnim ilustracijama, donosi priču inspirisanu Sagom o Nibelunzima, mitom o Zigfridu
koji je njen sastavni deo i brojnim drugim inspiracijama iz domena nordijske
mitologije. Alis oslikava svet u kojem su i bogovi sputani sopstvenim zakonima
i gde se sudbina stvaranja mora podrediti snazi volje smrtnika (ili makar
polusmrtnika). Svet Zigfrida je
bajkovit i surov, i jedina zamerka se može uputiti katkad fragmentarnoj
naraciji koja prekida tok misli samog čitaoca u dovoljnoj meri da izazove
povremenu nelagodu. Ali, i ovaj aspekt se može opravdati pokušajem
dramatizacije sa strane autora, koji jednostavno nije uvek najsretnije izveden.
Asgard je, pak,
dosta opipljivije delo od Zigfrida.
Dok je Alis oslikavao bajkovit i nestvaran svet mita i legende, Dorison i Mejer
donose sjajno nacrtanu priču koja je inspirisana sa jedne strane Mobi Dikom i ljudskom opsesijom, a sa
druge strane brojnim legendama u kojima se smrtnici prkosno suočavaju sa usudom
bogova. Nordijske legende i sage, kao i Grčki mitovi, prepuni su primera u
kojima smrtnici odbijaju da bogovi oblikuju njihovu sudbinu, pa tako i junak
ove strip-sage nadilazi svoj telesni deformitet i suočava se sa svojom verzijom
"belog kita", odbacujući i najmanju naznaku da mu je sudbina određena
nitima koje predu Norne i Asi.
Ostaje da se vidi da li će se neki domaći izdavač odvažiti
da objavi još neke stripove frankofone produkcije sa ovom tematikom. Svakako je
zapažen serijal Hannibal Meriadec et les
larmes d'Odin Žan-Lika Istina i Stefana Kretija, koji spaja tematiku pirata
i izgubljenog blaga sa Odinom.
Jedan od starijih i uglednijih stripova sa ovom tematikom je
Ragnar le Viking Žana Olivijea i
Eduarda Koelja iz 1955, dok je danski strip Valhalla
najdugovečnije ostvarenje devete umetnosti u Evropi, a koji je usko povezan sa
nordijskom mitologijom. Valhalla je
ujedno i jedan od najcenjenijih strip serijala u Danskoj, nastao 1979. godine,
i do danas obuhvata 15 albuma u izdanju Carlsen comicsa. Poslednji album pod
nazivom Vølvens syner je izašao 2009,
i opisuje sled događaja kojima je Surtur izazvao Ragnarok. Ceo serijal se bavi
nordijskim bogovima i mitologijom iz najbližeg ugla, pri čemu su Asi i ostala
mitološka bića direktni akteri.
Zapažen je i francuski serijal Odin Nikolasa Žarija i Ervana Seur-le-Bihana, u kome je Odin i
glavni protagonist koji se svim silama trudi da prekine ciklus koji vodi do
neizbežnog Ragnaroka.
Što se tiče Boneli produkcije u Italiji, pored učestalih
susreta Zagora sa Vikinzima, u kojima je došlo i do sporadičnih pomena
nordijske mitologije, Marti Misterija je imao daleko bliže odrednice sa ovom
tematikom. Od Lokijevog bega iz tamnice u serijalu La vendetta di Loki, pa preko događaja iz giganta Otok leda i vatre (Libellus Gig. 6),
likovi iz ovog mitosa postaju još češći gosti kod Martija Misterije u izdanjima
Veselog četvrtka koja počinju brojem 279 (288 (10) - Grendel, 292 (14) - Crno
sunce). Ruku na srce, i pre prve pojave Lokija u Marti Misteriji, nordijska
mitologija je imala kratko pojavljivanje u brojevima 202/3 (SA 68/9 - Vučji
ratnici/Odinovo oko), opet sa davno izmrcvarenom temom runa i berzerkera.
Daleki istok je u velikoj meri maštovit kada je reč o ovoj
tematici, gde se interpretacije u anima i manga maniru ne mogu u celosti ni
nabrojati. Tu su ostvarenja poput Vinland
saga i Matantei Loki Ragnarok.
Dok se prvi može respektabilno gledati kao solidna istorijska manga o
Vikinzima, potonji se teško može ozbiljno posmatrati obzirom da je reč o Lokiju
isteranom iz Asgarda od strane Odina... u telu deteta... kao istraživač
okultnih pojava. Whatever... Manga i
manhua i ostala dalekoistočna produkcija je zaista obimna, i tu je broj naslova
svakako daleko veći, ali se svi, bez
izuzetka, toliko udaljavaju od kvalitetne interpretacije nordijske mitologije
da se ne mogu svrstati ovde.
Međutim, mora se istaći još jedan primer, a reč je o Brat-Halla, webcomicsu Džeferija
Stivensona i Seta Damusa, koji kao aktere uzima nordijske bogove i na jedan
izuzetno domišljat i originalan način veoma lako uspeva da izmami osmeh
čitaocu.
I za kraj, možemo se osvrnuti na raznolikost motiva
nordijske mitologije u stripu, ili na slobodnost interpretacije manje-više
kanonski zamišljenih ličnosti jedne drevne i jedinstvene kulture. Nažalost, ne
možemo dočarati u potpunosti kakav su stav drevni narodi severa imali prema
svojim bogovima, poklonički ili prkosan. Ali možemo sa sigurnošću reći da su
bogovi, a naročito smrtnici iz njihovih epova i saga pre svega inspirisali
ljude, Vikinge, koji su ognjem i mačem prokrstarili licem Evrope, a i daleko
izvan njenih granica. I ta inspiracija i dalje traje. Sa bojnog polja se
preselila u domen popularne kulture, ali je i dalje tu. A mi, prosti i
prostodušni stripofili, možemo da uživamo u sve više rastućem opusu ostvarenja
devete umetnosti koji su nadahnuti sa jednim ili više elemenata nordijske
mitologije.
I, voleli mi frankofoni strip više neko američki superherojski, ili
mangu više nego italijanski, retko ko od nas kada ugleda munje na nebu i začuje
potmulu grmljavinu u daljini ne otkrije dete u sebi i ne pomisli poput Nika
Fjurija: "E pa, moj bog nosi čekić!"
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар