Krečana od života
Mikele Rek, poznatiji pod pseudonimom Zerokalkare, već
nekoliko godina okuplja pažnju javnosti, posebno u Italiji, svojim inovativnim
pristupom devetoj umetnosti. Za to je najzaslužnije upravo Armadilovo proročanstvo, odskočna daska Zerokalkarea i grafički
roman koji je od nedavno pristupačan domaćoj publici u izdanju novosadskog
Lavirinta i odabrane grupe strip entuzijasta koji se uspešno skrivaju iza ovog
imena (Zerocalcare: Armadilovo proročanstvo,
Lavirint 2015).
Mikele Rek – zovimo ga još nakratko njegovim pravim imenom –
je relativno sveže ime na italijanskoj
strip sceni.
Rođen je 12. decembra 1983. godine u Arecu, toskanskom gradu oko
80 km jugoistočno od Firence. Mladost je proveo u Francuskoj, zemlji njegove
majke, da bi se potom preselio u Rim. Mikele i danas živi, stvara i ostavlja
svoj otisak na nebu devete umetnosti iz Rebibija, predgrađa Rima. Preko
ilustracija i andergraund publikacija, pa do onlajn strip projekata, Mikele je
postepeno gradio svoje ime i reputaciju, i njegovo silovito stupanje na strip
scenu je bio proizvod marljivog rada više nego sticaja sretnih okolnosti.
Marljivog rada i talenta, koga ima na pretek. Tu na pozornicu stupa i
Zerokalkare, pseudonim autora koji sve više postaje njegov lični pečat i
stvarni identitet. Može se reći da danas čitaoci i stručnjaci više poznaju
Zerokalkarea od Mikela Reka.
Zerokalkare je prvobitno bio nadimak koji je autor odabrao
za svoj onlajn identitet na forumima i internet diskusijama – derivat džingla
zarazne reklame za sredstvo za uklanjanje kamenca (zero=nula; calcare=kamenac)
koja se u to vreme vrtela u etru. Može se reći da je za današnju popularnost
Zerokalkarea najzaslužniji italijanski karikaturista Marko Dambrozio Makkox, koji
2011. godine izdaje Armadilovo
proročanstvo u tiražu od 500 primeraka, da bi do danas ovaj strip doživeo
čak pet reizdanja i nekoliko hiljada prodatih primeraka. Ne računajući srpsko
izdanje Lavirinta. Nakon Armadilovog
proročanstva Zerokalkare postiže izvanrednu popularnost i prelazi u
izdavačko naručje kuće Bao publishing, koja se od 2009. godine do danas
etablirala kao izdavač značajnih i probranih stripova u Italiji. Ovaj korak se
pokazao kao značajan u karijeri Zerokalkarea, čiji se stripovi nalaze na
policama Bao publishinga rame uz rame sa Alanom Murom, Ćirilom Pedrozom,
Fijonom Stejpls i širokom paletom renomiranih italijanskih autora. Pored toga,
Zerokalkare već duže vreme vodi strip-blog, na kome svakog (drugog) ponedeljka,
tačno u dva časa, postavlja kraće ili duže stripove o svom životu, a koji
predstavljaju organski nastavak Armadilovog
proročanstva.
Nakon Armadilovog
proročanstva usledili su podjednako uspešni Un polpo alla gola, Ogni
maledetto lunedi su due, Dodici, Domentica il mio nome i drugi projekti.
Ali, sve je krenulo od Armadila i
Zerokalkare se armadilu uvek vraća.
Koncept Armadilovog
proročanstva je veoma jednostavan –
na prvi pogled. Reč je o mozaiku kratkih autobiografskih priča od dve do
šest-sedam strana, koje čine jednu zaokruženu celinu. Priče se manje-više
nadovezuju jedna na drugu i prikazuju autorovu svakodnevicu sa osvrtima na
detinjstvo. Recept nije nov niti revolucionaran. Ono što jeste revolucionarno
je realizacija ovog projekta, u čemu se vidi sva snaga autorovog talenta.
Naracija kojom se Zerokalkare kreće kroz fragmente svog bivstvovanja je
neizmerno originalna. Konstantna previranja sarkazma, duhovitosti i teskobe kao
neodvojivog aspekta života se prepliću kao u kaleidoskopu, čineći ovaj strip
slojevitim ostvarenjem kod koga se ispod očigledne površine humora naziru mnogo
dublja značenja za samog Zerokalkarea. Autor se u potpunosti ogoljuje u tim
kratkim fragmentima života i dopušta čitaocu da zaviri u sve njegove lične
nesigurnosti, komplekse, strahove, nadanja, ekscentričnosti, lenjosti... I sve
to u pratnji armadila.
Armadilo je Zerokalkareov pratilac, ne samo u ovom već u
svim stripovima koje stvara, i zapravo je autorov alter ego, izmišljeni
psihotično-paranoični savetnik i medij kojim Zerokalkare uspeva da prenese sve
svoje najdublje misli.
Strip je, pored armadila, krcat i vešto osmišljenim
referencama na pop kulturu. Tako možemo videti Terensa Malika u ulozi Zerokalkareove
savesti, Jodu kao direktora Japanskog instituta, Obi Van Kenobija, Orka, Džar
Džar Binksa, tatu Kung Fu Pande i
naravno – vepra koji pati od ćelavosti.
Armadilovo proročansto
je delom i ljubavna priča. Zapravo, priča o neostarenoj ljubavi, jer nas veliki
broj fragmenata u mozaiku vodi kroz Zerokalkareovo obigravanje oko devojke čije
ga prisustvo prati kroz život, a ujedno je i veliki broj duhovitih situacija i
opaski niz njegovih sizifovskih pokušaja da privuče njenu pažnju i naklonost.
Ali, avaj, ona je preminula – to saznajemo na samom početku stripa – pa samim
tim čitav mozaik Armadila postaje i
introspekcija glavnog junaka (autora) kroz nošenje sa gubitkom na smenu sa
duhovito-nostalgičnim prisećanjima.
I dok se smejemo do suza eskapadama Zerokalkarea i
armadilovskog alter ega, dok nas njihova prividna smotanost i neprilagođenost
spoljnom svetu teraju na ponovno iščitavanje pojedinih delova stripa, dok nam
Zerokalkare odvlači pažnju svojim duhovitim referencama na pop kulturu,
shvatamo da se smejemo samima sebi, jer skoro da nema čitaoca koji se neće
prepoznati u ovom klupku satire i neuroza. Zerokalkare oslikava na prvom mestu
sebe, ali oslikava i svakog od nas, jer se veoma lako možemo smestiti u kožu
ovog mladića sa neizostavnom crnom majicom i Punisher lobanjom na grudima.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар