Nove boje, nova lica
Dilan Dog je u svom nastanku poleteo na
krilima svoje epohe. Postao je distorzirana slika sveta u trenutku svoga
nastanka. Užas u svetu Dilana Doga je prevashodno amalgam činilaca sa kojima su
se mogli identifikovati i sami čitaoci, bez obzira na uzrast i obrazovanje. Ko
je mogao prevideti makar delić brojnih umetnutih narativnih i slikovnih igara
koje je Sklavi inkorporirao u Dilanov svet? Svaki novi broj je postajao
pozornica po kojima je scenarista vešto plesao, igrajući se sa našim
poznavanjem sveta, i ujedno je ispod vela osnovne horor priče tkao mnogo
suptilniji osećaj strave pred svakodnevicom koja nas okružuje. Od banalnih
zombija iz prve epizode, preko daleko izopačenijih čudovišta iz komšiluka,
ispostavilo se da nas, čitaoce Dilana Doga, i Sklavija kao njegovog tvorca,
užasavaju slične, ako ne i iste stvari.
Gde je nestala “magija”?
U intervjuu za nedeljnik
"Vreme" Paola Barbato je pojasnila jedan aspekt ove pojave:
"Dilan Dog je u potpunosti čovek, ima slabosti i mane, pa čak i loše
aspekte. Posle pedeset, pa potom i stotinu brojeva, stvari su postajale daleko
potvrđenije, precizne. Ali nakon dvestotog broja svi smo postali suviše sigurni
u sebe – publika ga je volela, bio je jasno definisan, i nije bilo ništa šta bi
se moglo dodati. I to je počelo da paralizuje serijal. Sledećih sto naslova, do
broja trista, Dilan je postao kopija samog sebe. I to je bilo pogrešno. Nismo
više bili stimulisani, pa Dilan više nije sazrevao – počeo je da stari. Jedan
junak ne bi trebao da postane kopija samog sebe, jer time gubi identitet."
Ono što nije izgovorila, ali poput avetinjskog šapata uhodi ovu temu, je jedno
ime: Gvaldoni. Autor na Dilanu Dogu od 2006, i glavni urednik redakcije ovog
junaka od 2010, Gvaldoni je svojim (ne)činjenjem osakatio serijal koji je
zamišljen kao sveobuhvatna kritika društva i jezivi odraz stvarnosti u
ogledalu. Gurnuo ga je u smeru mediokritetstva. Tokom trogodišnjeg perioda
Gvaldonijeve vladavine Dilan Dog je postao banalan i prestao je da podstiče
sivu masu čitalaca na rad. Izdavačka kuća Veseli četvrtak je na samom kraju ove
staze ka Golgoti, i epizode koje slede su neke od poslednjih koje moramo da
"trpimo" umesto da uživamo u vožnji. Tako nam makar obećavaju, a
konačni sud tek sledi. Kako bilo, uredništvo, na čijem čelu se sada nalazi
Rekioni, realizuje velike promene u serijalu, ili Paolinim rečima: "Morao
je da ponovo postane svež i ukorak sa temama. Ključ je bio da ne menjamo njega,
već da menjamo okolinu. Da učinimo da se stvari oko njega menjaju."
Već smo videli naznake kvalitetnijeg
pristupa liku, posebno u epizodi Mater
Morbi (Veseli četvrtak 71), i malo ko bi bio žalostan kada bi takav pogled
na Dilana postao svakodnevica. Opet, da li će se to desiti, videćemo.
Uredništvo Veselog četvrtka je ovog
leta odlučilo da nam dopusti da okusimo mali delić toga što sledi. To baš i
nije dobra konstatacija. Prvo, to što sledi, pre svega u redovnoj seriji, nije
isto što možemo da čitamo u ediciji Dylan Dog color fest (kod nas Obojeni
program). Drugo, autori tri priče iz ove sveske Color festa su nezavisni
autori, koji nisu do sada radili na ovom liku, pa ni u izdavačkoj kući Serđo
Boneli. Znači, opet to nije pravi uvod u reformisanog Dilana Doga. Ali u jednom
aspektu jeste – znatno višem stepenu umetničke slobode, podsticanja dubine
priče a time i čitalaca na razmišljanje, i pokušaju da se Dilanova sfera
postojanja proširi. Zato je ovaj "specijalni broj" vredan
posmatranja, proučavanja i iščitavanja. A iz istog razloga, ako postoje oni
kojima se ne dopada, to opet nije isti Dilan koji nas čeka na kraju ovog mučnog
puta za nekoliko meseci. Izbor je svakako tu – teško je kada ga nemamo.
Šta nam nudi Obojeni program 9? Na
prvom mestu tu je mračna sugestivna naslovnica, sa veoma redukovanim spektrom
boja. Naslovnica je rad Artura Laurie, freelance
umetnik koji sebe definiše kao konceptualistu. Ko misli da je ova naslovnica
Dilana Doga drugačija i mračnija od ostalih može da pogleda druge radove Artura
Laurie i videće da je ovo grafičko rešenje komercijalnije i više mainstream od ostalih koje nudi. druge
verzije Dilana ili tribute poster
seriji Stranger things podjednako
odišu jezivom atmosferom, ali su i daleko više dinamične. Naslovnica Dilanovog
Color festa je pak urađena setno.
DILANOVO NOVO RUHO: Prva priča u svesci, Ser
Boun – Odela po meri, je rad Ausonie, što je pseudonim Frančeska Ćampija,
četrdesettrogodišnjeg umetnika iz Firence. Ausonia se bavi ilustracijom,
slikarstvom i, naravno, stripom. Pseudonim je odabrao po ekološki uništenoj i
zagađenoj industrijskoj zoni kraj rodnog mesta, pored koje se u detinjstvu
igrao i koja mu je usađena u sećanja kao opasno i nepristupačno mesto.
Ausonijin Dilan Dog je mračan i
sugestivan, išaran grafitnom olokom do teksture slične mermeru.
Na početku
priče Dilan je zapušten, neošišan, u kadi. Lice mu se ne vidi a zavesa na kadi
visi. Da li je pao, ili umire? U svakom slučaju, teško da je reč samo o junaku
koji se doteruje za izlazak. Sva (identična) odela mu trule. Znamo da je Dilan
uvek obučen u istu garderobu, ali sada ih prvi put vidimo da krvare i da po
njima mile crvi. Ono što sledi je jedna verzija obnavljanja i nastanka Dilanove
garderobe, svakako originalna, ali čini nam se da se ipak ispod svega krije još
jedna dublja nit. Ako ovu priču posmatramo kroz aspekt reforme serijala, možemo
da prepoznamo zapuštenog i umirućeg Dilana ceo serijal u prethodnom periodu,
dovedenog do truljenja. Zašto sve gospođice klarete kod krojača izgledaju isto?
Da li su to članovi redakcije ili čitaoci? Ko su demoni odgovorni za nastanak
Dilanovog odela i zašto pričaju tako? Kakve sve anagrame i na kojim sve
jezicima izgovaraju dok rade? Epizoda krije pregršt tema za razmišljanje, a to
je i suština Dilana Doga, zar ne? Evo
još jedne: ko je mrtvi demon Ser Boun? Gvaldoni? Sklavi? Rekioni?
Ono što znamo je da na kraju zatičemo
ponovo sređenog Dilana, podšišanog u novom odelu, za koje znamo da će opet
istruliti. Opet će mu biti potrebna nova garderoba. A kao u priči Carevo novo odelo, pitanje je ko će
primetiti da je car go, i kada.
I za kraj, kako smo sigurni da ova priča krije baš tu suštinu, od svih ostalih mogućih? Gospođica Klareta prati Dilana kući sa novom garderobom, a on postaje ljubopitljiv. Tvrdi kako je jednog od prethodnih puta kada su se sreli izjavila kako joj se njen posao gadi. Ona odgovara gledajući kroz prozor: "Dobro sam, obožavam svoj posao, i sve u životu mi ide kao podmazano. Kraj priče."
Pratimo u tom trenutku
njen pogled u daljini, i vidimo da u prolazu posmatra crno ogoljeno drvo. Isto
drvo kakvo se nalazi na naslovnici Mater
Morbi, najpoznatije i svakako najbolje priče Roberta Rekionija, delom
zahvaljujući kojoj je i postavljen na čelnu poziciju u redakciji Dilana Doga.
UJED ZA DUŠU: Sledeća priča, Gric gric,
delo je Marka Galija,
četrdesetpetogodišnjeg umetnika iz Montikjarija. Gali je objavljivan u Španiji,
SAD-u i Francuskoj koliko i u rodnoj Italiji. Njegov dilan je grafički daleko
različitiji od svih ostalih u ovoj svesci.
Mršav, skoro ispijen, ženstvenih
crta lica. Kao da nosi šminku. Likovi su do te mere izdeformisani da i okoliš
počinje da poprima čudne uglove, iako je sve besprekorno projektovano. Igra
senkama Marka Galija ima posebnu draž, naročito kada pokušamo da spoznamo
odakle dolaze zapravo ti izvori svetla. Gali nas zarobljava u noćnoj mori, u
priči koja je u suštini (anti)ljubavna. Marko Šelić je u pogovoru sjajno opisao
ovaj aspekt priče, i tu nema zamerke. Demon materijalizovan u kuhinji kao
paradigma problema u vezi (ili bilo kakvog drugog), i koji neprestano traži da
se hrani, i koji odbija da nestane dokle god ne proždere suštinu onoga zbog
čega je tu. I kad ostvari svoju svrhu, samo vidimo avion kako odleće na nebu.
Problem rešen.
U ČETVOROUGAONOM BUNARU: Poslednja priča, Klaustrofobija,
delo je Aka B, rođenog u Milanu 1976. godine sa krsnim imenom Gabrijele di
Benedeto. Bavi se karikaturom, crtanjem stripova i video-umetnošću, i jedan je
od osnivača umetničke grupe SH.OK studio, koja okuplja mlade neafirmisane
autore željne angažovanja. Aka B je ostvario zavidnu karijeru s obzirom na
opredeljenje nezavisnog andergraund autora, tako da je objavljivan i u SAD-u sa
radovima za DC, Marvel i Dark horse.
Aka B smešta svog Dilana na dno bunara
u šumi. Ne daje pojašnjenje odakle on tamo, niti pruža bilo kakvo razrešenje.
Dilan je jednostavno na dnu tog širokog jezivog bunara, četvorougaone osnove,
prepušten sebi i svojim mislima. Njegovi vapaji upomoć ne nalaze spasenje, niti
vidimo ikoga u blizini da mu pomogne. Bunar je četvorougaon poput panela u
kaišu stripa, i Dilanu ne preostaje ništa više od toga da suzbija svoju
klaustrofobiju i živi svoj život unutar te četiri linije koje ga ograničavaju,
bez ikakve nade da će iskoračiti izvan njih.
Bez obzira na maštu koja bi ga
odvela van tih zidova, ili na uticaj psihodelične gljive i totalnog razbijanja
panela poput staklene pregrade, cela radnja se odvija u Dilanovom umu, ili kako
on sam kaže "mestu iz kojeg ne želi da izađe". Opet se možemo baviti
temom da li je za Dilana strip zatvor ili slobodna poljana, i koliko to zavisi
od njegovih autora, ali Aka B svakako tako vidi tog junaka – kao osobu
neslućenih mogućnosti i potkresanih krila u isto vreme. Sa najalternativnijim
crtežom u svesci, Klaustrofobija se
ističe pre svega sa slobodom tumačenja.
A to je u neku ruku i poštovanje
ukazano čitaocima. Stari Dilani, iz
Sklavijeve epohe, nosili su u sebi tu dozu poštovanja. Nisu bili puki horor,
makar ukoliko mi odlučimo da ne bude tako. Obojeni program 9, odnosno Color
fest 16 iz februara tekuće godine (u Italiji), je izazvao oprečne reakcije.
Neki su bili zgroženi, naviknuti na lenjost iz prethodnih godina kojoj se nisu
opirali. Drugi su zadovoljno trljali ruke. Svakako je reč o stripu koji će vas
naterati na razmišljanje, pa makar u koju od ove dve grupe da se svrstate.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар