Hansi, The girl who loved the swastika
Al
Hartley, Spire Christian comics 1976.
Bizarnost
preporoda ili kako oprati biografiju
Propagandna
književnost, pa i kinematografija od 20. veka, su od vajkada bili pogodan mamac
za široke narodne mase i budale raznih profila. A kako je vreme odmicalo, i kako
se razvijala nauka o krhkosti povodljivog ljudskog uma, tako su i sredstva za
opijanje masa postajala sve perfidnija. O, nemojte imati iluzije – mali je
procenat onih koji se mogu odupreti dobro proračunatoj i izvedenoj agresiji na
samovolju malog čoveka. Da nije tako, svet bi bio mnogo mirnije i dosadnije
mesto. Stoga nema razloga ni da se štosate u glavu jer ste namagarčeni, a ni da
se preterano busate u grudi misleći da ste imuni na ovu vrstu mind control propagande.
Svi će
se složiti da je jedan od najvećih i najuspešnijih projekata opijanja čitave
nacije doveo i do izbijanja Drugog svetskog rata, holokausta i svih ostalih
grozota. Ko nije bio tamo, u to vreme – a malo ko od nas danas jeste – neka ne
osuđuje preterano nemački narod za naivnost i povodljivost. Protiv njih je bila
uperena propagandna mašinerija jača od njih samih. Uostalom, kao što je više
puta rečeno, prva zemlja koju su nacisti porobili je bila Nemačka.
No,
direktna propaganda je fer-plej, direktan udarac na nečiji intelekt i
moralnost, ali moguće je odbraniti se od njega. Čak i vernost određenoj
ideologiji, pa i kada je reč o nacionalsocijalizmu, je stvar stava i nečijeg
gledišta. Princeza Stefani fon Hohenlohe nikad nije negirala svoju bliskost sa
Adolfom Hitlerom. Umrla je u Ženevi u osamdesetoj godini života. Leni Rifenštal
je odigrala značajnu ulogu u propagandnoj mašineriji Rajha, posebno svojim Trijumfom volje. Nakon rata se bavila
fotografijom, naročito narodom Nuba, podvodnom fotografijom i dugim životom.
Umrla je sa navršene 101 godine. Nije negirala prijateljstvo sa Hitlerom, a
njeni retki pokušaji distanciranja od nacionalsocijalističke ideologije su
šturi i opskurni, čak i u autobiografiji koju je objavila dugo nakon rata.
Daleko
bizarnija pojava je pranje biografije u bilo kom obliku. Nasedanje na
indoktrinaciju a potom spiranje krvi, ili u najmanju ruku blata, grozničavim
gestovima poput ribe na suvom. Gotfrid Ben, pesnik, lekar i akademik se
naširoko pravdao kako je uvideo svoje greške, te kako je pristupio vojsci kao
lekar da se posveti spasavanju života, pesmama i distanciranju od nacizma. Taj
užareni kamen ideologije mu nije smetao kada je radijski razapeo Klausa Mana
povodom odgovora na pismo koje je ovaj uputio kao intelektualac u imigraciji. Ali
je naširoko prao biografiju u Dvostrukom
životu (Doppelleben) 1950.
godine.
Hansi, the girl who loved the swastika je delo koje ide korak dalje
od Dvostrukog života. Strip je nastao
prema životu Marije Ane Hiršman, učiteljice do kolena upletene u događaje iz
Drugog svetskog rata, a koja se nakon pada Rajha dočepala Američke teritorije,
a potom i Amerike, gde je ostatak života provela kao učiteljica. Al Hartli je adaptirao
njenu životnu priču u strip za izdavačku kuću Spire Christian comics, i tako je
svet bogatiji za Hansi, the girl who
loved swastika, knjižicu od 36 strana neopisivih klišea.
Priča
počinje u septembru 1938. godine, Hansinim prvim susretom sa simbolom svastike
na zastavama koje se vijore oko nje, a koju opisuje kao veoma čudan krst. Prvi
susret sa svastikom 1938. godine? Hansi, apsolutni stereotip mlade arijevske devojke
– plava kosa, plave oči – vrtoglavom brzinom usvaja ideologiju
nacionalsocijalizma i rado odlazi u internat za devojke u Pragu. Bibliju ubrzo
potiskuje Mein Kampf, sliku Isusa kao
Jevreja još brže potiskuje slika Hitlera kao mesije. Sve je to u redu,
propaganda je, kao što smo rekli, moćno oružje. Ali, već do pete strane stripa
možemo ozbiljno da sumnjamo u intelektualno rasuđivanje nove mlade nade nacizma
– Hansi, koja se euforično gađa sa bizarnim floskulama tipa: "Mi smo ništa...
Rajh je sve!" (Odgovor uz osmeh vojniku koji se žali kako je izgubio
ideale kada mu je granata oduzela vid na Istočnom frontu.) Bravo Hansi!
Večito
nasmejana, vedra, i potpuno nesvesna svog okruženja, Hansi pokazuje i svoje
prve izlive besa pri kraju rata, kada gnevno mašući pesnicom Bibliju naziva
prevaziđenom. "Ona je za kukavice i slabiće!" Kukavice i slabiće
velikim masnim slovima. Bravo Hansi!
Toliko
klišeizirano prikazivanje nacionalsocijalizma i okruženja majnkampfovske euforije
nije pošlo za rukom ni gorepomenutoj Leni Rifenštal. Ali, Al Hartli je drugačijeg
kova.
No, tu
nije kraj. Hansi, nakon pogubnog pada Rajha, pada u ruke crvene zveri – Rusima.
Podsetimo se, 1976. je godina, komunizam, crveno zlo, i dalje pruža pipke širom
sveta, a Al Hartli je u to vreme bio preporođeni hrišćanin. Dok je slika
nacizma, iako izopačena i zla (a kakva bi bila?), oslikana jarkim bojama uz
večito vijorenje zastava sa svastikom, Rusi su prikazani, u nedostatku bolje
reči – devijantno. Prisilni rad u logoru za zarobljenike, neprestana silovanja
noću, blato i bodljikave žice. Hartli u malom broju kadrova prikazuje i više
nego što je potrebno.
Prelazimo
u drugo poglavlje propagandne mašinerije. Hansi je preživela svoju upitnu
prošlost, još nije sagledala sve dubine svoje zaslepljenosti i indoktrinacije,
suočila se sa novim "velikim zlom", i spremna je za iskupljenje.
Trnovitim putem se uspinje ka američkoj zoni okupirane Nemačke. Per aspera ad astra. Prvi susret sa
osvajačkim narodom polako ruši njene stereotipe, i Hansi konačno spoznaje taj
spokojan, opušten i bogobojažjiv narod koji se odaziva na kolektivno ime
"Amerikanci". Sarkazam nije slučajan.
"Nismo
mi Rusi! Mi smo Amerikanci... bezbedna si ovde!"
Al
Hartli potom traći sledećih dvadeset strana stripa na prikaz vedre opuštenosti
koja zadire u sve pore američkog društva, uz blagu dozu hrišćanske kritike prema
potrošačkom društvu, hipi pokretu i liberalnim strujama. Veoma blagu.
Hansi
postaje učiteljica, poput njenog dopelgangera
iz stvarnog života, i ponovo se povezuje sa svojom ljubavi iz domovine –
Rudijem, koji joj u život ponovo unosi Bibliju. "Stvar koja joj je dugo
vremena nedostajala!" Ostatak stripa nije potrebno prepričavati. Hansi i
Rudi se na smenu zaklinju zastavi, citiraju Bibliju, propovedaju reč božiju i
komentarišu američki način života i slobodu u novoj domovini sa još većim
budalastim oduševljenjem nego što je bilo prikazano u prvoj polovini stripa.
Hansi je ponovo našla svoj osmeh.
Dobro,
Hansi nije najgori strip koji je
ugledao svetlost dana, ali je veoma blizu. I sve to duguje drugom delu, odnosno
američkom segmentu. Prosto je neshvatljivo da je Hartli prikazao junakinju koja
sa apsolutno istim entuzijazmom prihvata ideje nacizma i američke hrišćanske
demokratije, pri čemu se ovo potonje postavlja kao ideal težnji jednog društva.
U svetlu nastanka, odnosno političkih činilaca tog doba, kao i ideološkog smera
kako izdavača tako i autora, evidentna je želja da se Amerika postavi kao
antipod nacionalsocijalizmu i tada aktuelnoj komunističkoj pretnji. Ali, u
današnjem svetlu strip deluje bizarno, posebno sekvence Hansinog zaklinjanja
američkoj zastavi.
Kada
je reč o originalnoj junakinji, Mariji Ani Hiršman, sasvim je jasno da ona sa
gorljivim entuzijazmom novopronađenog hrišćanina pokušava da spere ljagu
nacističke prošlosti, a da ujedno pokaže lojalnost novoj domovini po principu
"veći katolik od rimskog Pape". A bolje da ne zalazimo u to šta je
vodilo Ala Hartlija, koji je pre 1967. godine imao dugu istoriju u Marvelu,
koja je sezala čak do Timely comics epohe ove izdavačke kuće. I tako je čovek
koji je crtao superheroje, horore i avanture doživeo hrišćanski preokret, nakon
čega se okrenuo Archie comics i hrišćanskim stripovima. (Otud i crtež u Hansi neodoljivo podseća na one iz
Archie comics) A očigledno i patriotskim. A patriotski zanos, kada se gleda sa
strane, izvan "kutije", uvek deluje paradoksalno naivan – i bljutav.
Hansi, the girl who loved the swastika je moguće u celini pročitati na sledećem linku
(http://www.scribd.com/doc/8487/Hansi-the-Girl-who-Loved-the-Swastika#scribd),
ukoliko neko ima živaca i stomak za to. Moja je preporuka da nađete unutrašnji
mir i date sve od sebe, kao da pristupate nekom sociološkom projektu. A ako ne
uspete... pa, manje-više vam je sve već napisano ovde.
Nikola
Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар