Piletina sa šljivama, Fibra 2015
Slomljeno srce i polomljeni tar
Marđan Satrapi gradi veliki deo svoje strip-karijere na
autobiografskom i zavičajnom nasleđu. A kako i ne bi, kada je deo egzotične
etničke i političke pozadine koja je ujedno i neizmerno plodotvorno tlo za
stvaraoce različitih medija. Implementacija ideja egzotičnosti persijske
kulture, rame uz rame sa direktnim isticanjem brutalnosti režima muslimanskih
fundamentalista koji tom zemljom vladaju već decenijama, recept je koji pokazuje
rezultate već više puta. A popularnost te tematike je pomogla u prvom redu
upravo Satrapijevoj, koja je na tim temeljima ovenčana brojnim festivalskim
nagradama. Tema islamskog fundamentalizma nasuprot bogatstva te vekovne kulture
nekako već duže vremena ne izlazi iz fokusa javosti, uprkos relativno
kratkotrajnih pokušaja balkanskih ekstremista da ukradu svojih pet minuta
slave. Satrapi je u Angilemu ovenčana nagradom za Persepolis, svoju najpoznatiju grafičku novelu o odrastanju u Iranu
i emigraciji u Evropu, i već tada je fokus svetske javnosti ponovo prešao na
ovu tematiku nasuprot već utihnulih balkanskih ratova. Nemirno more Helene Klakočar, sa tematikom migracije pred ratnim
vihorom pokojne Jugoslavije, je u velikoj meri zanemareno upravo zbog pojave
ovog prvenca Marđane Satrapi. Ona veliki deo svoje popularnosti duguje i
izdavačkoj kući L'Association, pod čijim je patronatom objavila skoro sve svoje
grafičke novele, pa se tako našla u društvu danas popularnih autora poput
Trondhajma, Davida B., Kilofera i brojnih drugih. "Sveto trojstvo"
Marđane Satrapi, Persepolis (Fabrika
knjiga 2007/8), Broderies i Piletina sa šljivama (Fibra 2015) su
odskočna daska za ovu autorku, koja se zadnjih godina u većoj meri bavi filmom
i dečijim knjigama. Nakon sjajne ekranizacije Persepolisa, nešto manje uspešnog filma Piletina sa šljivama, Satrapi se oprobava kao režiser u La bande des Jotas i The Voices. Sa Rajanom Rejnoldsom u
glavnoj ulozi, The Voices je
premijerno prikazan na Sandensu, ali i pored veoma dobrih kritika nije stekao
veću popularnost među publikom.
Piletina sa šljivama
(L'Association 2004) je ostvarenje koje vraća fokus autorke u svoju otadžbinu,
i gde se opet revitalizuje tema njene porodice i drevnosti persijske kulture.
Istinu govoreći, Piletina je
izvanredno i domišljato ostvarenje. Bez preteranog razvlačenja radnje, autorka
je iznela naraciju kroz 80-ak strana, pružajući tačno dovoljnu dozu persijske
kulture, porodičnih odnosa i narativnih preokreta.
Strip prati poslednjih osam dana života autorkinog ujaka,
umetnika i poznatog svirača tara, kome u stripu daje ime Ali Naser kan. Ostaje
nam samo autorkina reč da je to stvarno ime njenog rođaka, ali je sasvim jasno
da je Satrapi velike delove svoje naracije romantizovala. Na početku novele, kao
veoma cenjen i poštovan umetnik Ali Naser kan pokušava da nađe zamenu za
polomljeni tar, autentičan persijski muzički instrument, te nakon brojnih
neuspeha donosi odluku da legne u krevet i umre. I nakon osam dana anđeo smrti
zaista i dolazi po njega. To sve saznajemo već iz prvih 18 strana stripa.
Ostatak novele je rezervisan za njegova razmišljanja, prisećanja, odnose sa
ukućanima i hronološke skokove u oba smera, a sve u toku tih osam dana svesnog
samoubistva. Kako vreme odmiče, vidimo Ali Naser kana kako kopni pred očima
porodice, a njegova razmišljanja postaju sve nepovezanija i dementna kako se
odmotava klupko ka kraju života. Zapravo je fascinantno kako je Satrapi uspela
da na veoma ograničenom broju stranica, u poglavljima koja su podeljena po
danima na samrtnoj postelji, unese tako veliki broj različitih motiva. Da
pobrojimo neke od njih: odnos sa decom, sudbina dvoje od četvoro dece, odnos sa
ženom, propuštena ljubav, odnos sa bratom, okretanje ka muzici, odnos sa majkom
i njena smrt, razgovor sa anđelom smrti, klasna raslojavanja u Iranu... I
naravno, piletina sa šljivama, omiljeno jelo Ali Naser kana, koje mu je majka
spremala u mladosti.
Piletina sa šljivama
je duboko tragična priča, bez hepi enda,
koja svoju kulminaciju doživljava upravo u prikazu osmog dana na samrtnoj postelji
glavnog junaka, gde čitalac biva suočen sa zaokruženim prikazom promašenosti
života i najvećim bolom Ali Naser kana koji ga je i učinio poznatim i
talentovanim sviračem tara.
Ekranizacija Piletine
sa šljivama, iako služi na čast originalnom delu, nosi nekoliko značajnih
razlika. Bez obzira što je nastao pod budnim okom autorke, film ipak nosi
daleko manje elemenata kulture i politike Irana od originalnog dela. Česta
zamerka je da film ima suviše malo animiranih segmenata, za razliku od
ekranizacije Persepolisa. Ali možda
kao najveća kritika se može istaći odluka da se tar zameni violinom. Tar je
autentičan persijski muzički instrument. Možda i jedan od najautentičnijih
odlika muzičke kulture ove drevne civilizacije. Iako mu se poreklo gubi u istoriji,
uglavnom se uzima da je nastao na prostoru Persije u XVIII veku. Muzičari koji
izvode na taru su i danas veoma cenjeni u Iranu, a sam instrument je doživeo
brojne varijacije kako u regionu tako i u svetu. Azerbejdžanski tar, nešto
drugačijeg oblika i sa 11 žica, se takođe uzima kao epigon originalnog
persijskog tara i nastao je približno 1870. godine. Samo ime tara vuče poreklo
od persijske reči za nit ili žicu, a uticaj ovog instrumenta na globalnom nivou
se može videti i u korenu reči -tar
u instrumentima poput gitare ili sitre.
Marđan Satrapi, evropski autor grafičkih novela i filmova,
nosi Persiju duboko u sebi, i to je prisutno u Piletini sa šljivama, bolnoj i tragičnoj priči. Satrapi pati za
Iranom kakav je mogao biti, a ne kakav je postao i iz kakvog je pobegla. Ali
Naser kan nosi patnju u sebi, i zato tako dobro svira tar. I zbog te patnje i
umire. Žive patnje i polomljenog tara.
Nikola Dragomirović
*Tekst izvorno napisan za portal Svet stripa
*Tekst izvorno napisan za portal Svet stripa
Нема коментара:
Постави коментар