U zagrljaju
Rogatog boga
Osnovni zaplet u serijalu prati lutalicu
Slejna Mek Rota u pratnji patuljka Uka, i njegov put od otpadnika iz plemena pa
do kralja svih plemena Tuata De Danan iz mitske zemlje Tir Na Nog. Mils
postavlja na pozornicu i rasu Fomorjana vođenih zlim pandanima Druida –
Drunima, na čelu sa Gospodarem Volšebnim Svlak Fegom, starom inkarnacijom
Rogatog boga – i stavlja ih nasuprot Slejna i njegovih plemena. Ovaj epski
sukob doživljava kulminaciju upravo u priči Slejn – Rogati
bog, koju je novosadski Komiko nedavno objavio i kojom se domaća publika
zapravo prvi put upoznaje sa ovim serijalom
Na levoj obali reke Bojne u Irskoj nalazi se
gradić Slejn, koji je nastao još u drevnim vremenima. Ime je dobio po prvom
kralju Irske Slejnu Mek Deli (Slaine mac Dela) koji je, po predanju, tu
sahranjen, tačnije na uzvisini nedaleko od naselja koja nosi isto ime. Kralj
Slejn je, po predanju, živeo pre najmanje tri i po hiljade godina, vladao je
Irskom samo godinu dana, a njegova istorija je izgubljena u maglama keltskih
legendi. Datiranje vladavine Slejna, sina Dele, se kreće u rasponu od XVI veka
pre naše ere po Džofriju Katingu, istoričaru iz XVII veka, pa do XX veka pre
naše ere po Analima četiri gospodara.
U oba slučaja, Slejn se sa svoja četiri brata i pet hiljada ratnika iskrcao na obale Irske i pokorio čitavu zemlju, nakon čega je ostrvo podeljeno na pet delova, pri čemu je Slejn postao vrhovni kralj. Slejna je nakon smrti nasledio njegov brat Rudrajga, koji nije uspeo da prevaziđe usud prvih kraljeva Irske – vladao je samo dve godine. Međutim, drevni kralj Slejn je poslužio čuvenom britanskom strip autoru Petu Milsu kao predložak za stvaranje jednog od nesvakidašnjih serijala britanske scene – Slejna. Mils već decenijama važi za jednu od ključnih ličnosti britanske strip scene, posebno od kada ju je sedamdesetih praktično revitalizovao zajedno sa Džonom Vagnerom. U prethodne četiri decenije Mils je bio autor ili koautor nekih od najpoznatijih naslova "2000AD", najznačajnijeg britanskog strip magazina koji i dalje krasi kioske širom kraljevine. Tokom svog postojanja "2000AD" je bio odskočna daska brojnim čuvenim autorima koji predstavljaju okosnicu "britanske invazije" na američku strip scenu, poput Alana Mura, Nila Gejmena, Brajana Bolanda i Granta Morisona, aktuelnog urednika američkog "Heavy metala". Mils je ostao u "2000AD", uz povremene izlete ka frankofonim područjima i Americi. Kao autor stripa Charley’s war o užasima Prvog svetskog rata, ili naučnofantastične sage ABC Warriors, postaje scenarista stripova poznatih po svojevrsnoj mešavini satire, necenzurisane brutalne akcije, domišljate avanture i neizostavnog britanskog crnog humora. Milsu se mogu pripisati i neke od najuspešnijih epizoda ikoničnog Sudije Dreda, dok se raspon motiva u njegovim stripovima kreće od vampirskih saga, preko mitoloških priča, pa sve do SF-a poput American reaper.
U oba slučaja, Slejn se sa svoja četiri brata i pet hiljada ratnika iskrcao na obale Irske i pokorio čitavu zemlju, nakon čega je ostrvo podeljeno na pet delova, pri čemu je Slejn postao vrhovni kralj. Slejna je nakon smrti nasledio njegov brat Rudrajga, koji nije uspeo da prevaziđe usud prvih kraljeva Irske – vladao je samo dve godine. Međutim, drevni kralj Slejn je poslužio čuvenom britanskom strip autoru Petu Milsu kao predložak za stvaranje jednog od nesvakidašnjih serijala britanske scene – Slejna. Mils već decenijama važi za jednu od ključnih ličnosti britanske strip scene, posebno od kada ju je sedamdesetih praktično revitalizovao zajedno sa Džonom Vagnerom. U prethodne četiri decenije Mils je bio autor ili koautor nekih od najpoznatijih naslova "2000AD", najznačajnijeg britanskog strip magazina koji i dalje krasi kioske širom kraljevine. Tokom svog postojanja "2000AD" je bio odskočna daska brojnim čuvenim autorima koji predstavljaju okosnicu "britanske invazije" na američku strip scenu, poput Alana Mura, Nila Gejmena, Brajana Bolanda i Granta Morisona, aktuelnog urednika američkog "Heavy metala". Mils je ostao u "2000AD", uz povremene izlete ka frankofonim područjima i Americi. Kao autor stripa Charley’s war o užasima Prvog svetskog rata, ili naučnofantastične sage ABC Warriors, postaje scenarista stripova poznatih po svojevrsnoj mešavini satire, necenzurisane brutalne akcije, domišljate avanture i neizostavnog britanskog crnog humora. Milsu se mogu pripisati i neke od najuspešnijih epizoda ikoničnog Sudije Dreda, dok se raspon motiva u njegovim stripovima kreće od vampirskih saga, preko mitoloških priča, pa sve do SF-a poput American reaper.
SLEJN MEK ROT: Kao tvorac Slejna,
Mils se oprobao u varvarskom fentezi ambijentu inspirisanom keltskom i irskom
mitologijom. Serijal Slejn se prvi put pojavljuje u magazinu
"2000AD" broj 330 iz 1983. godine. U početku je serijal realizovan uz
pomoć Milsove supruge Anđele Kinkejd koja je bila zadužena za crtež, da bi se
nakon nje uključivali i Glen Fabri, Masimo Belardineli i Majk Mekmahon. Ličnost
glavnog junaka po kome serija nosi ime je nastala po uzoru na pomenutog prvog
kralja Irske Slejna Mek Dele, s tim što mu je u stripu patronim promenjen u Mek
Rot. Često se navodi da je Slejn inspirisan Konanom Roberta
Hauarda, što je u velikoj meri pogrešno. Povezuju ih samo ambijent u kome se
kreću, kao i obilno korišćenje mitologije. Ali, tamo gde je Konan neubedljiv, Slejn ostvaruje
svoj najveći uspeh. Delo Peta Milsa obiluje keltskim i irskim mitološkim
referencama koje, paradoksalno, u velikoj meri približavaju ovaj strip
klasičnoj hronologiji i istoriji Irske, a ne distanciraju se od njih. Dok
se Konan udaljava od nas mistifikujući legende, Slejn nam
se približava u formi keltske i irske protoistorije.
Osnovni zaplet u serijalu prati lutalicu
Slejna Mek Rota u pratnji patuljka Uka, i njegov put od otpadnika iz plemena pa
do kralja svih plemena Tuata De Danan iz mitske zemlje Tir Na Nog. Mils
postavlja na pozornicu i rasu Fomorjana vođenih zlim pandanima Druida –
Drunima, na čelu sa Gospodarem Volšebnim Svlak Fegom, starom inkarnacijom
Rogatog boga – i stavlja ih nasuprot Slejna i njegovih plemena. Ovaj epski
sukob doživljava kulminaciju upravo u priči Slejn – Rogati
bog, koju je novosadski Komiko nedavno objavio i kojom se domaća publika
zapravo po prvi put upoznaje sa ovim serijalom. Rogati bog je
prekretnica u serijalu o Slejnu Mek Rotu, pošto je upravo od ove priče, koja je
izlazila u magazinu "2000AD" od maja 1989. pa sve do septembra 1990,
popularnost Slejna u Britaniji eksponencijalno porasla, a
veliku zaslugu za to je imao i Sajmon Bizli čiji crtež krasi ovu priču.
SAJMON BIZLI: Bizli je
jedinstven autor u svetu stripa, u potpunosti samouk crtač sa karakterističnim
stilom i izražajem. Gradeći karijeru na omotima albuma i majicama hevi metal
bendova, konačno je 1987. godine pristupio "2000AD" gde počinje
njegova karijera crtača stripova. Nakon ABC Warriorsa, Slejn je
njegov drugi rad za ovaj magazin, da bi se kasnije angažovao i na već tada
čuvenom Sudiji Dredu. Istovremeno počinje i da stvara za američko
tržište, gde mu je najprepoznatljiviji rad na DC-jevom serijalu Lobo.
Njegov crtački odraz, najupečatljiviji upravo u Slejnu,
karakterističan je po upotrebi mnoštva stilova, od akrilnih tehnika do mastila.
Što se tiče crtačkih uzora, Bizli sâm navodi Bila Sjenkeviča i Ričarda Korbena,
dok su mu slikarski uzori Salvador Dali i Gustav Klimt. U Rogatom bogu koristio
je prevashodno akrilno slikarstvo, tamnih pastelnih tonova i oštrih linija, sa
često bizarnim i prenaglašenim likovima. Senke i tonovi crteža u Rogatom
bogu doprinose sumornoj, skoro gotičkoj atmosferi priče. Bitke nisu
razrađene u teatralnom stilu američkih stripova, već su urađene u maniru
ilustracija epova i legendi.
Priča Rogatog boga može se
u potpunosti pratiti neovisno od ostatka serijala, pa se ova knjiga može
posmatrati i kao zasebna celina. Svi aspekti pozadine likova su objašnjeni u
toku radnje, pa nije potrebno nikakvo predznanje. Priča prati Slejna Mek Rota,
sada već kralja svog plemena, u epskoj potrazi za moći Rogatog boga i darovima
drevne boginje zemlje Danu, želeći da ujedini sva plemena u borbi protiv
Fomorjana, Druna i poludelog Gospodara Volšebnog Svlak Fega. Lik Svlak Fega je
posebno interesantan u smislu tipologije negativaca. Osim što su mu posvećeni
neki od najboljih citata u stripu (Oči
bez života... glave rastavljene od tela... hrpe lešina... to su ugodne reči za
mene...), Gospodar Volšebni Svlak Feg je antipod glavnom junaku čiji je
nivo imaginacije nedostignut u obimnom nastavku sage o Slejnu nakon Rogatog boga. Svlak Feg je prikazan kao
poludeli stari leš, koji već hiljadama godina odbija da napusti znamenje
Rogatog boga. Upravo na tom mestu se Pet Mils ponovo približava protoistoriji i
praistoriji Evrope, smeštajući Svlak Fega u vremena izgubljene naracije. Po
Milsu, on svoje korene vuče iz mitskih vremena gde je prikazan kako pleše u
guvnu koji datira iz zaboravljenog doba veštica, kada je predstavljao benevolentnu
i neophodnu silu prirode.
U tu svrhu Bizli nam, pri prvom upoznavanju sa Gospodarom Volšebnim, prikazuje paleolitsku umetnost iz pećine Troa Frer, na granici sa Pirinejima, gde je stvarno prikazan nagi vrač ili mitska ličnost sa rogovima, upravo kako je prikazan i Svlak Feg u Rogatom bogu. Dakle, dobijamo i geografsku pozornicu jednog dela stripa, a ujedno i hronološku referencu na koju se možemo osloniti u potrazi za Rogatim bogom. Svlak Feg je nekada predstavljao deo evropske praistorije, da bi u osvit pisane istorije postalo neophodno da njegovu krunu od rogova preuzme nova ličnost – Slejn.
U tu svrhu Bizli nam, pri prvom upoznavanju sa Gospodarom Volšebnim, prikazuje paleolitsku umetnost iz pećine Troa Frer, na granici sa Pirinejima, gde je stvarno prikazan nagi vrač ili mitska ličnost sa rogovima, upravo kako je prikazan i Svlak Feg u Rogatom bogu. Dakle, dobijamo i geografsku pozornicu jednog dela stripa, a ujedno i hronološku referencu na koju se možemo osloniti u potrazi za Rogatim bogom. Svlak Feg je nekada predstavljao deo evropske praistorije, da bi u osvit pisane istorije postalo neophodno da njegovu krunu od rogova preuzme nova ličnost – Slejn.
Od svog nastanka Rogati bog se
ustoličio kao najvažnija herojska epopeja britanskog stripa, a njegov uticaj se
širi i van granica Britanije (u seriji HBO-a True detective mogu
se videti predstave žrtava prikazanih poput Rogatog boga iz stripa, a i
predstava istoimenog vikanskog božanstva je u velikoj meri slična). Rogati
bog je našao svoje mesto i u antologiji 1001 comics you must
read before you die Pola Graveta, jednog od najvećih eksperata za
devetu umetnost.
Popularnost Rogatog boga u
Britaniji je tolika da je ovaj strip do danas doživeo nekoliko reizdanja
integralnog albuma, poput ovog koje je prezentovano domaćoj publici. U svakom
slučaju, mora se odati priznanje na izboru priče iz serijala Slejn,
jer ako bilo koji strip treba pročitati iz opširne, a na našem prostoru
zanemarivane britanske produkcije – to je Rogati bog.
Nikola Dragomirović
("Vreme" 1303, "Znak sagite" 21)
Нема коментара:
Постави коментар