U
POTRAZI ZA FRAGMENTIMA SNOVA
Pet priča, i pet predmeta, smeštaju
topijevog aktera na sve zamislive egzotične meridijane u poslednjoj četvrtini XIX
veka, pri čemu autor prožima svaku od priča jedinstvenom alhemijom legendi,
avanture i mistike. Izdanje beogradske kuće "Darkwood" objedinjuje
celokupni Topijev opus Kolekcionara
Italija u drugoj polovini XX veka je
izuzetno plodotvorno tlo. Batalja, Prat, Magnus, Topi – samo su neka od slavnih
italijanskih imena upisanih u istoriju svetskog stripa. Reč je o umetnicima
koji su svojim doprinosom među najzaslužnijima što se danas strip opravdano
smatra – devetom umetnošću.
Smatra se da istorija italijanskog
stripa počinje 27. decembra 1908. godine, kada se na kioscima, kao dodatak
građanskom listu "Corriere della Sera", pojavio "Corriere dei
Piccoli", popularni "Il Corrierino", koji je kao magazin opstao
sve do devedesetih. Od licencnih stripova, pa do domaćih ostvarenja, prva
polovina XX veka je za italijanski strip bila puna poleta i brojnih strip
časopisa, slično kao u slučaju Srbije i Kraljevine Jugoslavije. Tako su
umetnici koji su odrasli na predratnim stripovima prigrabili priliku da se
nakon rata punom parom posvete radu i stvaranju. "Corriere dei
Piccoli", "Mondadori", "Il Vittorioso" su među
najpoznatijima koji su uspeli da prebrode period rata i nastave svoje
izdavaštvo, uz pojavu sve većeg broja novih izdavačkih kuća. Naime, nakon
Drugog svetskog rata Italija je bila razorena zemlja, i nove generacije postale
su vezane za lako dostupan i relativno jeftin vid zabave – strip. A kako je
potražnja za stripom rasla, tako su se pojavljivali izuzetno talentovani
umetnici koji su dobili mogućnost da slobodno plasiraju i, naravno, naplaćuju
svoja dela. I kamen temeljac današnjeg magnata "Sergio Bonelli
Editore" udaren je upravo u ovom periodu.
Ipak, ključni trenutak i početak
takozvane renesanse italijanskog stripa, odigrao se 1. novembra 1962. godine,
izlaskom prvog broja Dijabolika. Sa ovim junakom otvoreno je novo
poglavlje za italijanski strip, koji je dobio prvog klasičnog antijunaka,
kriminalca i ubicu kao glavnog protagonistu jednog stripa. Italija je pokazala
da je spremna za eksperimente u pogledu naracije i crteža, čime su stvoreni svi
preduslovi da na scenu stupe umetnici poput Serđa Topija.
SERĐO TOPI: Milanski umetnik i ilustrator, rođen 1932. godine, stupio
je na strip scenu 1966. godine upravo u "Corriere dei Piccoli", i to
stripom Il mago Zurli po scenariju Karla Tribertija. Pre
stripa Serđo Topi je radio brojne ilustracije za italijanske izdavače
"Mondadori" i UTET, a forma ilustrativnog stvaralaštva nije ga
napustila s prelaskom na medij stripa. U decenijama koje slede, Topi je sarađivao
sa velikim brojem izdavačkih kuća, kako u Italiji tako i u Španiji i
Francuskoj, poput "Linusa", "Sgt. Kirka", "Corto
Maltesea", "Planete de Agostini" (Španija),
"Laroussea" (Francuska), "Mosquito" (Francuska) i brojnih
drugih. Za CEPIM, kasnije poznat kao "Sergio Bonelli Editore", uradio
je tri priče iz edicije Un uomo un’avventura, kao i po jednu priču Nika
Rajdera i Julije. Za "Larousse" je radio na
edicijama Otkriće sveta u stripu i L’Histoire de
France en Bande dessinee. Novosadski "Dnevnik" je svojevremeno objavio
ediciju Otkriće sveta u stripu, gde je domaća publika imala priliku
da se upozna sa kvalitetnom publikacijom dva Topijeva stripa. Pored ova dva
stripaOtkrića sveta, domaća publika nije imala mnogo prilika da se
pobliže upozna sa stvaralaštvom Serđa Topija, što posebno čudi imajući u vidu
bogat opus i veliku popularnost ovog autora u Evropi. Osim pojedinih priča u
magazinskom formatu,Kolekcionar u izdanju "Darkwooda" i Priče
iz Velikog rata u izdanju "Makonda" su prva dva tematska
integrala Serđa Topija na srpskom jeziku.
U početku su Topijeve priče bile
usmerene na istorijske događaje, posebno na Prvi svetski rat, u koje je vešto
utkao elemente onirizma i nadrealnog, što postaje redovna odlika kasnijih
Topijevih dela. Ali, nadrealne pojave kod Topija nisu jeftine niti parodične,
već stoje rame uz rame sa ostvarenjima Dina Batalje ili Huga Prata. Tri
reprezentativne priče Serđa Topija iz Prvog svetskog rata prošle godine
objavila je beogradska izdavačka kuća "Makondo" u albumu Priče
iz Velikog rata, gde se nalazi i jedan od najpoznatijih stripova ovog
autora, Mjecko, iz 1989. Ovaj strip najbolje ilustruje upravo tu
crtu Topijevog scenarističkog stvaralaštva, gde se uspešno zamagljuju granice
između realnog i nadrealnog uz tkanje legendi i narodnog verovanja –
kombinacija motiva u kojima se Topi najbolje snalazio.
UZURPACIJA BELINE: S vremenom se Topijev tematski opus širio, kao i retki
žanrovi u kojima se nije oprobao. Istovremeno su njegovi grafički eksperimenti
postajali sve smeliji.
U zaista impresivnom opusu Serđa
Topija, koji se sastoji uglavnom od nezavisnih priča, može se pratiti evolucija
autora u istraživanju medija, posebno u kompoziciji koja s vremenom postaje
njegova opsesija. Kompoziciona rešenja Topijevih stripova su u najmanju ruku
fascinantna i već na prvi pogled se vidi da autor sve češće i odlučnije probija
okvire kadrova, zadirući u belinu koja spaja razgraničene scene. Sam Topi je
često priznavao da njegove kompozicije narušavaju fluidnost radnje, ali to je
žrtva na koju je bio spreman u korist lepote njegovih tabli.
Ova pojava je u Kolekcionaru ("Darkwood"
2015) zastupljena u tolikoj meri da se retko može naći neka tabla gde nema
probijanja okvira i gde svi likovi ostaju razgraničeni. Kulminacija ovog
postupka je svakako u Sharaz-de, kolekciji Topijevih
interpretacija pojedinih priča Hiljadu i jedne noći, gde se u
potpunosti potiru granice između kadrova i ceo opus postaje grandiozni
kompozicijski eksperiment.
Pored kompozicije kadrova, ono što
fascinira publiku i stručnjake je i Topijev crtački stil. U fuziji, pored
ostalog, linije Egona Šilea i kitnjastih tekstura Gustava Klimta, Topijev crtež
je prepoznatljiv na prvi pogled. Guste šrafure i senčenje linijama, uz pomenute
kompozicije, čine da Topijeve ilustracije asociraju na gravure i litografije. I
pored opšte frenetičnosti likova koji iskaču iz svojih okvira i zadiru u
belinu, okoliša šrafiranog i kitnjastog poput Klimtovog Portreta Adele
Bloh-Bauer, Topijeve table odišu spokojem, što doprinosi magijskoj
opojnosti njegovih stripova.
No, da se vratimo najpoznatijem
Topijevom ostvarenju, Kolekcionaru, koji je nedavno objavila
beogradska izdavačka kuća "Darkwood" u integralnom tvrdokoričenom
izdanju. Topi je pet priča koje čine Kolekcionara stvarao
dvadeset godina, od pojave prve priče 1982. godine u časopisu
"L’Eternauta", pa do pete priče objavljene 2004. Kolekcionarje
jedino ostvarenje Serđa Topija u kome pet priča čine celinu sa jednim
centralnim junakom – neimenovanim Kolekcionarom. Topijev glavni akter,
kolekcionar po vokaciji, Englez po poreklu, neizmerno bogat i uticajan, zapravo
je tragač – potraga za predmetima koji u sebi kriju neslućenu priču ono je što
ovog pustolova čini jedinstvenim. Pet priča o pet predmeta smeštaju Topijevog
aktera na sve zamislive egzotične meridijane u poslednjoj četvrtini XIX veka,
pri čemu autor prožima svaku od priča jedinstvenom alhemijom legendi, avanture
i mistike. Svaki od predmeta za kojima Kolekcionar traga jedinstven je za
njega, a autoru služi da neprestano širi svoju narativnu pozornicu.
Kolekcionar
nije nezaustavljiv i nepobediv akter. Ali, ono što ga goni je nezaustavljiva
opsesija: "Niko ne sme da zaustavi Kolekcionara kad on nešto želi, bio on
čovek ili senka." I ta opsesija je ono što čini da budemo posmatrači u
Topijevoj igri kompozicije, teksture i naracije. To je suština ovog stripa:
autor nas uljuljkava u svoj izmaštani svet isprepletan istorijom i legendama,
dok nam pokazuje svoje ilustrativno umeće na pozornici Punta, Amerike, Novog
Zelanda ili Tibeta. Prateći Kolekcionara u potrazi za predmetima iz legendi, mi
zapravo tonemo u Topijeve snove. Kitnjaste i impresivne nacrtane snove.
Nikola
Dragomirović
("Vreme" 1308)
("Vreme" 1308)
Нема коментара:
Постави коментар