Pornografija i erotika, kao i sve sive zone koje pokrivaju,
neodvojiv su deo umetnosti bilo koje vrste. Kolevka demokratije je bila
preplavljena itifaličnim prikazima satira koji jure pomamne menade i nimfe
davno pre Ćićolininih nestašluka na filmskom platnu. Stari svet je, naravno,
drugačijim očima posmatrao ljudsko telo i zadovoljstva koja pruža, a ne sme se
zaboraviti da je seksualni čin bio i neodvojiv deo mitologija i religija.
Čovek, kao seksualno biće, je uspeo da u tim pradavnim vremenima inkorporira
svoj osnovni nagon, neophodan poput disanja i žeđi, u sve pore svog
bivstvovanja. A velike civilizacije, i tu pre svega možemo misliti na Rimsko
carstvo, su u svom traganju za smislom i besmislom opširno rabile ideju
seksualnosti u umetnosti, često u svrhu isključivog zadovoljenja nagona.
Pogledajmo uostalom freske iz Pompeja, magičnim prstom tragedije
sačuvane do današnjih dana. Prikazi lascivnosti i seksa prožimaju te drevne
rukotvorine, često u pervertidnoj formi do te mere da se termin groteske
ustalio u današnjoj kulturi. A to su upravo izvorne groteske, nazvane po
zasvedenim prostorijama u kojima su otkrivene, grotama, motiva rezervisanih samo za patricijske oči i čula.
Evropa je imala svoje uspone i padove, kako moralne tako i
političke, a nove ideje su često pokopavale prethodna ustrojstva. Tako je
drevni kontinent vremenom zapao u formu hrišćanske kulture koja je bila
orijentisana, makar prividnom, pokopavanju tih osnovnih ljudskih nagona i
sahranjivanju prikaza seksa u javnosti. "Mračni" srednji vek, epoha
kada je bog iskoristio svoj godišnji odmor, je gurnuo Evropu u svojevrsni
kulturni mrak i jednoumlje, ali su u toj epohi civilizacije Bliskog istoka
preuzele ulogu čuvara drevnih saznanja i tradicije Starog sveta. Islam je
branio prikaze ljudskog tela, ali nije branio čuvanje drevnih spisa sa
lascivnim prikazima, spomenika kulture i stvaranju predivnih primera poezije i
proze, često erotskog karaktera. Tako su nastali spisi Ali ibn Nasr al-Katiba
iz X veka, kao i Adab al-jins 'inda
al-'Arab, Erotski zapisi Arapa,
koji su otvoreno govorili o homoseksualnosti i erotici rame uz rame sa ljubavnom
poezijom. Da, postojalo je vreme kada je muslimanski svet bio taj emancipovan u odnosu na
srednjovekovnu Evropu.
Dolazak novih struja i zbacivanje jarma jednoumlja je doneo
i izvesna liberalnija shvatanja u Evropi. Satirični i karikaturni crteži XVII i
XVIII veka donose brojne predstave lascivnih i erotskih crteža, često u službi
humora i ismevanja socijalnih normi i mode tog doba.
A kako su se pojavljivale nove tehnologije, a samim tim i
novi umetnički pravci, erotika i pornografija su ubrzo pomaljale glave u novim
medijumima. Fotografija, na primer. Nedugo pošto je osmišljen proces izrade
fotografskih zapisa, neko se dosetio i da uslika nagu žensku figuru. Tako je
polovinom XIX veka nastao i prvi poznati erotski model, glumica Ada Isaks
Menken. Isto tako, film nije dugo čekao od svoje pojave do prvih pornografskih
zapisa. Sedmominutni film Le Coucher de
la Mariee u kome Luiz Vili izvodi striptiz u kupatilu je snimljen već 1896.
godine.
I tu dolazimo i do stripa, forme stvaralaštva čiji je život
otpočeo otprilike istovremeno sa filmom. Dolazimo do Biblija iz Tihuane, Tijuana
Bibles'.
Strip nije uskočio u pornografiju oberučke poput filma ili
fotografije. Naravno, otkad je čovek naučio da koristi olovku, tuš i pero, nije
odoleo da naslika zamamne obline svoje komšinice. Masovna pojava pornografskog,
ili u najmanju ruku erotskog stripa je čekala do dvadesetih godina XX veka kada
se pojavljuju prvi primerci Biblija iz
Tihuane. Ali, bili bismo nepravedni da Biblije
iz Tihuane posmatramo isključivo u kontekstu pornografskog stripa. Reč je o
kratkim stripovima, skoro po pravilu od osam strana, malog formata i štampanih
na lošem papiru. Otud i alternativni naziv za njih – Eight pagers. Osnovni koncept Biblija
je satirično-pornografski, i na svojim stranicama su ugošćavali brojne poznate
ličnosti iz popularne ili opšte kulture u periodu od dvadesetih do šezdesetih
godina u Americi. No, krenimo redom.
Tijuana Bibles', Eight pagers, Two-by-fours, Jo-Jo-books,
sve su nazivi za ove stripove od osam strana veličine dlana,
humorističko-pornografskog sadržaja. Pojava Biblija
se podudara sa epohom "Velike depresije", ekonomske krize koja je
pogodila Ameriku dvadesetih godina XX veka, kada je običan narod bio pogođen
talasom besparice i nezaposlenosti i kada je bilo kakav vid jeftine zabave bio
dočekivan raširenih ruku. U tom turbulentnom vremenu Biblije iz Tihuane su bile široko prihvaćen oblik zabave. No,
razlog za to nije bio isključivo pornografske prirode. Autori Biblija su u lascivne situacije na svoje
stranice smeštali širok dijapazon likova iz drugih formi popularne kulture, pa
su se tako u Eight pagersima našli
Popaj, Pera Ždera, Oliva, Miki Maus, Paja Patak, Beti Bup, Siroče Eni, Dik
Trejsi, Bil i Bul, Snežana i brojni drugi. Smatra se da je prvi strip koji je
"skinut" za potrebe Biblija
bio Tillie the Toiler, dnevni geg
strip King Fičers sindikata. Nakon toga se klupko razmotavalo i skoro nijedan
junak ili junakinja nisu pošteđeni. A ne treba imati iluzije, Biblije nisu nimalo naivno štivo. Ti
kratki stripovi su uspevali da ovekoveče sve zamislive i nezamislive vrste
seksualnih igrarija, ne štedeći nikoga, pa nije bilo nimalo neobično da Paja
Patak, "tvrd kao kamen", prevari Mikija, ako već ne uspe kod Pate ili
Mini.
Kasnije su u lascivne situacije smeštani glumci i glumice,
političari i javne ličnosti, uz čitav arsenal seksističkih ili rasnih
stereotipa. I to je sve bilo ok. Konzumenti Biblija
iz Tihuane su tačno znali šta kupuju i od koga.
Kad smo već kod toga "od koga", ni to nije u
potpunosti tačno. Autori, proizvođači i distributeri Biblija iz Tihuane su nam u potpunosti nepoznati. Do četrdesetih su
Biblije označavane fiktivnim
izdavačkim kućama poput London press iz Londona ili Tobacco Publishing co. iz
Havane, što je bila samo mera odvraćanja pažnje eventualnim interesentima iz
policije ili pravosuđa. Slično kao što su piratski stripovi devedesetih u
Srbiji nosili impresume fiktivnih bosanskih izdavača. Biblije su izvorni i autentični proizvod SAD-a, i tu nema najmanje
sumnje. Termin Biblije iz Tihuane
potiče iz četrdesetih godina, jer su tada "proturene" priče da se
proizvode i štampaju u Tihuani u Meksiku, što je bilo istina koliko i da su
poreklom iz Beograda. Ali, termin je ostao, i autentični oblik andergraund
stripa Sjedinjenih država je postao i ostao Tijuana
Bibles'.
Dakle, o štamparima ne znamo ništa. A o autorima? Još manje.
Oni su se krili iza pseudonima, i ostaje nam samo sumnja da se određeni crtač Biblija može povezati sa nekim imenom. Ali, ruku na
srce, Biblije su sa grafičke strane
užasni primerci stripa. Crtež i njegov kvalitet nikada nije bio cilj neke
uzvišene aspiracije autora kada je ova vrsta stripa u pitanju. Čast izuzecima.
Danas raspolažemo sa nekoliko desetina poznatih pseudonima, koji su iznedrili
neverovatnih hiljadu stripova, možda i više, koje danas nazivamo Tijuana Bibles'. Mr. Prolific, Mr.
Dislexyc, Blackjack i Elmer Zilch su neka od imena koje najčešće možemo videti
potpisane ispod crteža u Biblijama.
Postoji osnovana sumnja da se iza pseudonima Mr. Prolific krio zapravo
ilustrator Dok Rankin, ali ti navodi nikada nisu dokazani. Doduše, Dok jeste
nacrtao kasnih tridesetih jedan strip od dvadesetak stranica po imenu You Nazi Man, koji se po stepenu
bizarnosti može smestiti kao krunski dragulj na kruni svih Biblija iz Tihuane, i gde je glavni protagonista u seksualnoj,
pedofilskoj i kanibalističkoj tiradi – Adolf Hitler. Ali činjenica ostaje da su Biblije
najčešće zbrzano i neuredno nacrtani stripovi, kod kojih je bilo važnije da je
glavni lik prepoznatljiv i da publika može da ga poveže sa stvarnim likom.
Umetnici, u širokom značenju te reči, su imali na umu da je naslov morao da se
što brže pojavi u prodaji, kao i da ih neko može zakonski goniti za pravljenje
ovih stripova, jer je ipak reč o pornografskom materijalu. Mada, Art Špigelman,
poznati strip umetnik i autor Mausa,
a ujedno i veliki poznavalac istorije stripa i Biblija iz Tihuane, navodi da nije poznato da je ikada neko
odgovarao za crtanje i štampu ovih stripova. Distribucija je bila druga stvar.
Distribucija Biblija
iz Tihuane, naravno, nije išla na kioske i prodavnice. To bi bilo
protivzakonito. Biblije su se
prodavale za male pare "ispod tezge", u pabovima, pivnicama, svim
opskurnim okupljalištima nižeg staleža, posebno muškaraca. Poznato je da je tokom
Svetskog sajma 1939. godine praćen čovek koji je prodavao Biblije iz gepeka svog auta. Policija ga je pratila do skladišta,
gde je uhapšen sa svojim saradnikom i pritom je zaplenjeno 350.000 primeraka Biblija. Prvo poznato hapšenje i zaplena
Biblija je iz 1929. godine, kada je
pronađena izvesna količina ovih stripova u školskom ormariću u gradiću Tera
Hojte. A najveća poznata zaplena potiče iz 1942. godine kada je u Južnom
Bronksu FBI agent Foksvort otkrio skladište sa četiri tone materijala. Dakle,
distribucija pornografskog materijala je bila zabranjena, i do hapšenja je
dolazilo. A od Drugog svetskog rata, kada je puritanizam SAD-a u porastu i kada
se stripovi svejedno nalaze na udaru kritike vođene doktorom Vertamom,
najopsežnije akcije policije i FBI-a uperene protiv Biblija iz Tihuane su bile usmerene ka načinima prenošenja
štampanog materijala. Naime, slanje pornografskog materijala poštom je bilo
grubo kršenje federalnih propisa, i tvorci ovih publikacija nisu želeli na taj
način da privlače pažnju sudskih organa. Tako se distribucija Biblija na prodajna mesta odigravao
uglavnom iz gepeka automobila i tajnih prekrada u kombijima i kamionima.
Policija i FBI nisu imali toliko široka ovlašćenja da jure pojedinačne
automobile koji prenose male količine pornografskih stripova, niti su želeli da
ulažu ljudstvo i koordinaciju u nešto što su i sami posmatrali kao beznačajan
vid zabave za muškarce. I nije im puno značilo što ovi stripovi koje se prodaju
ispod žita krše određene zakone u pogledu licence i autorskih prava. Amerika je
pedesetih imala daleko veće neprijatelje, stvarne i izmaštane.
Ali, ostavština Biblija
nije zanemarljiva. One su otvorile, ili makar otškrinule, vrata mnogo
liberalnijem i provokativnijem shvatanju stripa. Publika Biblija nije nezanemarljiva, reč je o milionima prodatih primeraka
i preko hiljadu poznatih stripova, koji su 40 godina bili izduvni ventil
velikom broju ljudi. U stripu Watchmen (Nadzirači) Alana Mura, jedna od
junakinja stare garde, Sali Jupiter, čuva primerak Biblije iz Tuhuane rađene po njenom liku. Takođe, Biblije možemo videti u filmu Zelena milja u rukama svima neomiljenog čuvara Persija Vitmora.
A i kralj erotike, Hju Hefner je pokušao da objavi nekoliko Biblija koje je nevešto nacrtao
pedesetih godina.
Sve u svemu, era Biblija
iz Tihuane je okončana početkom šezdesetih, kada su erotika i pornografija
počele da ulaze na šira vrata širom Sjedinjenih država. Loše odštampani i još
lošije nacrtani stripovi više nisu bili interesantni niti dovoljno
provokativni. Danas nije teško naći i strip sa lezbejskim jednorozima (Genus n.20, Venus comics 1996),
sado-mazo časnom sestrom u koži (Tales
from the leather nun, Last gasp 1973) ili gej kamiondžijama koji su
slobodna inspiracija Planini Broukbek
(Trucker fags in denial,
Fantagraphics 2004). Ali u vreme Biblija
takav sadržaj nije bio dostupan. Danas je mesto Biblijama iz Tihuane na aukcijskim sajtovima i istoriji devete
umetnosti kao primer jedne od najautentičnijih formi alternativne strip kulture
u Americi XX veka.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар