Top
ten 2016
Prethodna
godina je bila bogata strip-dešavanjima, koliko i brojnim drugim događajima. Na
dobar deo toga sam se osvrnuo u tekstu koji je objavljen na Hellycherryju,
pa se ovom prilikom neću ponavljati.
Veliki
broj izdanja je doprineo da sužavanje izbora na samo deset stripova bude
neobično težak zadatak. Izdavači su se potrudili da stvore svojevrsnu atmosferu
strip renesanse. Stripovi su tu, za svačiji ukus, preference i godišta, i
prosečnom čitaocu ostaje samo da zaroni u taj svet, uživa u narastajućem broju
izdanja i nemilice troši teško stečen novac.
Dakle,
izdanja je mnogo, a mesta na listi malo. Zato ne treba zaboraviti i one koji se
na njoj nisu našli. Izbor je moj, kao i prošlogodišnji koji možete pogledati ovde, pa bez
favorizovanja izdavača nastavljamo direktno na listu, u kojoj su jedini
kriterijumi kvalitet izdanja, stripa i značaj pojave određene knjige.
10. Teks: Junak i legenda, "Veliki Teks u boji" 1, Veseli
četvrtak
Paolo Eleuteri Serpijeri je za
izdavačku kuću Serđo Boneli stvorio album posvećen Teksu Vileru, koji je u
velikoj meri nespecifičan. Više pripada školi frankofonog stripa, kako po
formatu tako i izvođenju, ali to je bilo dovoljno da čelnici izdavačke kuće
pokrenu novu ediciju u kojoj će izlaziti slične nesvakidašnje priče
italijanskog strip-miljenika. To je bilo dovoljno da i domaći izdavač Veseli
četvrtak pokrene novu ediciju, "Veliki Teks u boji", u kojoj će
objavljivati po dva ovakva albuma u jednom integralnom izdanju, i tako pratiti
italijanski ritam od dva stripa godišnje. Prvi broj je, naravno, predstavio
publici prva dva italijanska albuma, pomenuti Junak i legenda Serpijerija i Frontera!
Maria Albertija i Maura Bozelija. U ovoj listi ćemo se fokusirati na ovaj prvi,
iako Frontera! uopšte nije loš strip,
naprotiv. Serpijeri je majstor kompozicije i crteža, i to ovde ponovo dokazuje.
Čak je pomalo nepravedno što je najčešća asocijacija na njega Druna, što ovaj album u izvesnoj meri
ispravlja. Možda su najbolje crtačke godine iza njega, ali Junak i legenda poseduje njegovu neuhvatljivu notu i snagu. Priča
zapravo i nije o Teksu, nego o legendi na osnovu koje se rađaju junaci. Pravom
Divljem zapadu, brutalnom i sirovom, koji je naknadnom romantizacijom pretočen
u plejadu nama poznatih likova. Serpijeri nas vraća korak unazad i ilustruje
staru priču na nov način, taman kada pomislimo da je o nekim junacima sve rečeno.
9. Dedpul: Mrtvi predsednici i druge prodane duše, Darkwood
Prošlogodišnji filmski hit je
možda poslužio uredništvu Darkwooda kao inicijalna kapisla za objavljivanje
stripa Dedpul: Mrtvi predsednici i druge
prodane duše, ali potrebno je majstorstvo da takvo izdanje ne bude samo
isprazno mesto na polici. Darkwood ovde nije zakazao. Možda je lako odabrati priču
od koje će se krenuti sa edicijom. Možda je lako obdariti to izdanje lepom
opremom i kvalitetnom štampom, pa čak i pružiti čitaocima šansu da biraju između
dve ilustracije na naslovnici. Ali ono što nije lako Darkwood je odradio za
čistu desetku – prevod i adaptaciju. Zato je ovo mesto na top listi rezervisano
za Dedpula koliko i za Draška
Roganovića. Priča nije duboka i fascinantna, ali je veoma zabavna. Crtež je
tipično američki, dobar i (opet) zabavan, ali ne maestralan i fascinantan.
Međutim, Dedpula je teško prevesti i
adaptirati.
To dokazuje i činjenica da dugo vremena nije bilo filmske
adaptacije ovog (anti)junaka. Draško je uspeo da prevede i adaptira strip koji
je svojim većim delom u originalu prilagođen ciljanoj publici ciljanog godišta ciljanog
USA kulturološkog miljea. I to je uradio izvrsno. Naravno, nekome će neke šale
bolje leći, dok će ponekom čitaocu delovati da je određena šala bila bolja u
originalu. Ali, gledano u celini, Dedpul:
Mrtvi predsednici i druge prodane duše je veoma zabavan, vedar i krvav
strip, sjajno adaptiran i prilagođen našem kulturološkom miljeu, koji će vas
zabaviti onog posebno turobnog nedeljnog poslepodneva, kakvo svako od nas ima.
Znam da mene jeste.
8. Stradanje Diosamante, Makondo
Nedovršena
simfonija Alehandra Hodorovskog i Žan-Kloda Gala o iskušenjima, prosvetljenju,
žrtvi i, naravno, ljubavi, prekinuta je preranom smrću crtača. Izdavačka kuća
Makondo je u integralnom izdanju objavila prvi album, deo drugog koji je Gal
uspeo da dovrši, kao i brojne skice i ilustracije koje nam pokazuju kakve su se
sve moćne kompozicije krile u glavi crtača. Diosamanta
je posebno delo pre svega zahvaljujući Galovim kompozicijama koje oduzimaju
dah, ali i Hodorovskovom vizionarstvu koji je umeo da svog saradnika pogura u
pravom smeru i pruži mu priču prilagođenu njegovom talentu. Više o Diosamanti sam pisao ovde, tako da neću
oduzimati previše prostora. Dovoljno je reći da Makondu, Galu, Hodorovskom i
krvožednoj kraljici Arasa na pragu prosvetljenja sleduje – osmo mesto.
7. Betmen: Duga noć veštica, Darkwood
Jedno sasvim prijatno
superherojsko osveženje u moru priča tipičnih za ovaj žanr, o kome sam pisao
više ovde.
Noarovska priča o osvetniku-šišmišu iz Gotama, koja je zapravo i slojevita
ambivalentna priča o propasti Harvija Denta, a koja se narativno direktno
nastavlja na Milerovu Godinu prvu.
Postoji više razloga zašto baš Duga noć
veštica treba da se nađe na ovoj listi, a glavni je atmosfera kojom
ovaj strip odiše. Betmen je jedan od najprepoznatljivijih superheroja kod nas,
dosta mračna i gotička kreacija, i veoma zahvalan za autore koji umeju da se
nose sa njegovim specifičnim tonom. A Džef Leb je u tome svakako uspeo.
I zato, detektivsko-poniruća priča o serijskom ubici koji
udara na praznike – sedmo mesto.
6. Legenda o Isu, Komiko
Legendu o Isu Žan-Lika Istina i Dejana Nenadova, u izdanju Komika, već sam predstavio
u "Vremenu",
a reč je o svojevrsnom spoju mitologije, hrišćansko-paganskog antagonizma i
prikladnog konanovskog krvoprolića. Legendu
o Isu je Komiko objavio kao drugi broj edicije "Viskoki napon",
kojoj je prošle godine na top listi pripalo prvo mesto stripom Slejn: Rogati bog. Visoki napon ili
visoki standardi, ili prosto prijemčivi ambijent koji poseduje stigmu
dopadljivosti, ali i Legenda o Isu je
našla svoje mesto – šesto – i na ovogodišnjoj listi.
5. Čovek koji je ubio Taličnog Toma, Veseli četvrtak
Veseli
četvrtak je pre nekoliko godina hrabro krenuo sa objavljivanjem Taličnog Toma, i projekat je vremenom,
sa devetim brojem, nekako zamro. Pokazalo se da je strategija objavljivanja
ovakvog serijala na kioscima stvar prošlih vremena, bez ikakve note
malicioznosti. Ovaj junak je tokom 2016. obeležavao 70 godina postojanja, što
je bila izuzetna prilika da se publici predstavi album specijalno rađen za tu
priliku – Čovek koji je ubio Taličnog
Toma. Veseli četvrtak je prigrlio priliku i ubrzo nakon toga objavio ovaj
album i kod nas, čime je zvanično zaokružio i likvidirao svoju kiosk ediciju u
velikom stilu. Više o ovom albumu sam pisao na Kaleidoskopu,
i potrebno je još jednom istaći sledeće: Matje Bonom je svojim jedinim albumom Taličnog oslikao priču sasvim drugačiju
od ostalih u svakom pogledu. Nekome se dopada, nekome ne. Neko je prigrlio
poruku ovog stripa, neko ju je odbacio. Neko je očekivao tipičnu priču o
kauboju bržem od svoje senke, neko je prihvatio sasvim drugačiju priču. Lično,
smatram da je ovo izuzetan strip album, koji sam u ovom kratkom periodu od
Sajma knjiga kada je objavljen pročitao nekoliko puta. Ovo je strip koji je drastično
podelio publiku, i smatram da mu je to bila i namera. Hrabro, a hrabrost se
nagrađuje – peto mesto.
4. Mali cirkus, Sirius production
Polako
se bližimo samom vrhu. Na redu je jedan nesvakidašnji strip, provokativan na
svoj način i svakako avangardan. Fred (Filimon)
je Mali cirkus smatrao svojim
najličnijim delom, a više o njemu sam pisao ovde. Uvrnutost
sveta kojim se kreće ova mala porodica, kao refleksija naše stvarnosti, od Malog cirkusa čini delo ispred svog
vremena, postmoderno u svom gledištu, sivo poput laviranog tuša kojim je
nacrtano, i prečesto setno koliko i duhovito. Fred u jednom drugačijem svetlu,
daleko ali i opasno blizu onom šaljivdžiji koji je neumorno stvarao Filimona. Delo koje treba da bude
obavezna lektira svakome ko želi da pronikne u ono što medij stripa čini
umetnošću.
3. Tri sene, Komiko
I dolazimo do samog vrha. Kako
sam prošle godine napisao, tu stvari postaju baš lične i sve više subjektivne.
Ovaj strip sam prvi put pročitao u izdanju hrvatske Fibre još 2009. godine, da
bih ga ponovo uzeo u ruke ove godine kada ga je objavio novosadski Komiko. Ovaj
put su emocije bile daleko življe, delom i usled činjenice da sam u međuvremenu
i sam postao otac. Tri sene se bavi
najsirovijom emocijom – gubitkom deteta. Moj najbolji prijatelj, takođe otac,
je pri jednoj o beskonačnih rasprava o stripovima izjavio kako ne voli Tri sene jer se bavi emocijom na
koju niko ne može ostati ravnodušan, pa je zbog toga i u neku ruku lažan u
svojoj provokativnosti. Nisam se složio, jer je Siril Pedrosa uspeo u onome što
malo kome polazi za rukom – bavi se tom emocijom bez zaranjanja u nepotrebnu
patetiku. Više o Tri sene sam napisao
ovde,
i danas, posle više iščitavanja, smatram ga delom koje zaslužuje da se nađe ne
samo na vrhu ove liste, već i u samom vrhu devete umetnosti. To je strip koji
vas veoma brzo zgrabi za srce i ne pušta do samog kraja. Mnogo je više od samog
oslikavanja borbe i gubitka, već je i ozbiljna studija suočavanja sa njima.
2. Lokot i ključ 6: Alfa i omega, Darkwood
Lokot i ključ Džoa Hila i Gabrijela Rodrigeza je jedan od
najpoznatijih strip-serijala. Od mogućih kinematografskih adaptacija, preko
hororične atmosfere, pa do kompleksne priče koja se proteže kroz više
vremenskih tokova, L&K već duže
vreme privlači pažnju. Džo Hil, inače sin majstora horora Stivena Kinga, stvorio
je izuzetnu priču koja se proteže na šest knjiga. Više o serijalu sam pisao ovde, a na top
listi za 2016. godinu se našla završna šesta knjiga koju je Darkwood objavio
početkom godine. Ocena i mesto na top listi je sasvim zasluženo, uz napomenu da
se više odnosi na celokupni serijal nego samo na ovu završnu knjigu, jer u tom
svetlu treba i posmatrati ediciju – kao živo i neodvojivo tkivo. Ostaje da se
vidi da li će preživeti iskušenja vremena i da li će zadržati svojstveni šmek i
nakon nekoliko godina, ali u ovom trenutku – za završnu šestu knjigu serijala i
priču u celini, drugo mesto.
1. Morski vuk, Besna kobila
Izdavačka
kuća Besna kobila je tokom 2016. godine objavila dva stripa i jednu knjigu.
Neki bi rekli: malo. Ali u slučaju ovog izdavača ono što se mora uvek istaći je
– kvalitet. Zbog toga moram da priznam i jednu stvar. Morski vuk Rifa Rebsa, strip koji je Besna kobila objavila u prvoj
polovini 2016. godine, ujedno je i strip o koji sam se najviše ogrešio – u svojoj glavi. Kada je najavljen, pa i kada je objavljen, smatrao sam
da je reč o potpuno nepotrebnom izdanju i grešci izdavačkog tandema Besne
kobile. Zašto, pobogu, još jedna adaptacija književnog dela u formi stripa!
Prethodni strip Besne kobile, objavljen tokom Salona stripa u SKC-u 2015, bio
je Šabuteov Mobi Dik. Pre njega Besna
kobila je objavila i Rabateov Ibikus
i Krikov S one strane i druge priče –
sve adaptacije književnih dela. Pored toga, za drugu polovinu godine bio je
najavljen Krikov Među borovima, pet
adaptacija balada o ubicama. Zašto, pitao sam se, još jedna adaptacija?
Pribojavao sam se da će izdavač ostati zarobljen samo u jednom usmerenju. A da
stvar bude gora, još i Morski vuk
Džeka Londona. Kako uopšte adaptirati tako nešto a da parira originalu. Strip
nisam uzeo neko vreme, niti sam ga pročitao, sve do festivala stripa u
Kragujevcu, kada sam pozvan da po programu učestvujem baš na tribini o Morskom vuku. Uzeo sam strip, bez većih
očekivanja uprkos pozitivnim komentarima ljudi sa kojima sam pričao, i pročitao
sam ga u toku jedne večeri. I, priznajem, osetio sam se sramotno. Podlegao sam
ranije sopstvenim predrasudama, koje ne bih trebao da imam, i umalo mi je
promaklo remek-delo. Morski vuk Rifa
Rebsa je upravo to – remek-delo – koje čini na čast originalnom književnom
predlošku, pa ga čak i hrabro nadograđuje. Više o njemu sam pisao ovde,
a sada sam podelio i celu priču. Ostaje samo konstatovati još dve stvari. Prvo,
više neću sumnjati u odabir Besne kobile i željno očekujem dalja izdanja (čak
se zamišljam kako kao Bart Simpson ispisujem tu rečenicu na školskoj tabli).
Drugo, najbolje strip-izdanje u 2016. godini je Morski vuk Rifa Rebsa, uz srdačne preporuke da se nađe u biblioteci
svakog ljubitelja devete umetnosti.
I konačno, potrebno je pomenuti
još jedno strip izdanje koje je obeležilo 2016. godinu – Teksa: Dolinu terora od
Magnusa i Klaudija Nicija. Veseli četvrtak je predstavio ovo svoje kapitalno
izdanje tokom beogradskog Sajma knjiga. Reč je o ediciji koju u Italiji
poznajemo kao "Teks Gigant", odnosno specijalna izdanja na velikom
formatu koja crtaju uglavnom umetnici koji nisu deo izdavačke kuće Serđo Boneli
ili nisu u redakciji Teksa Vilera. Drugim rečima, edicija posvećena prevashodno
crtačkim eksperimentima i bravurama, u kojoj se ogledaju umetnici koji time
postaju deo mita o Teksu Vileru. A
Teks je u Italiji nešto stvarno posebno i cenjeno – i prodavano. Frizenda,
Parlov, Font, Milaco, Breća, Vilson, Somer, Zaniboni, Kjubert... svi oni su
okušali svoje umeće u ovoj specijalnoj ediciji. Veseli četvrtak se odlučio da
ediciju "Veliki Teks" otvori sa albumom genijalnog Roberta Raviole
Magnusa, koji je domaćoj publici poznat pre svega putem Alana Forda. Ali, Alana
Forda i Magnusovog Teksa deli dve decenije, u kom periodu je Magnus postigao
mnogo toga na polju stripa i postao jedna od legendi devete umetnosti u matičnoj
Italiji.
Dolina terora je njegovo poslednje
delo, koje je stvarao sedam godina. Sedam punih godina, koje se mogu nazvati i
fanatizmom, jer se Magnus borio sa idejom da stvori krunu svoje karijere,
koliko i sa bolešću. Mesec dana nakon što je završio Dolinu Magnus je preminuo. Opširnija priča o tome se može naći ovde. Po svim
kriterijumima, mojim pre svega, Dolina
terora bi se morala naći na listi deset najboljih izdanja u 2016. godini.
Ali nije, i za to postoji dobar razlog. Izdanje Veselog četvrtka je tehnički
savršeno, odlično odštampano i priređeno, ima 80 strana dodatnih materijala,
tekstova i ilustracija, i 224 strane stripa koje su, po mom skromnom mišljenju,
među najlepšim i najbolje nacrtanim tablama u devetoj umetnosti. Ali, ja sam
bio deo tog izdanja od samog početka, i skoro polovinu od tih 80 strana čini
moj pogovor. Ova lista od deset top izdanja u 2016. jeste subjektivna,
ali i subjektivnost ima granice dobrog ukusa. Ja bih svakako uvrstio ovaj strip
u tu listu, što ne umanjuje značaj bilo kog drugog koji se na njoj našao, ali
smatram da postoji doza neumesnosti u tome. Jer, kako staviti na top listu izdanja nešto što je vaše čedo u 2016. godini. Stoga, Dolini terora sleduje posebno, uslovno rečeno nulto, mesto na listi najboljih izdanja
u 2016, i svakako posebno mesto u mom srcu. Uz, naravno, sve najtoplije
preporuke da i ovaj strip nabavite i pročitate, ako već niste.
Srećna Nova godina.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар