Betmen: Duga Noć
veštica (Darkwood, 2016)
...i dugi sunovrat Harvija Denta
Betmen je toliko duboko ukorenjen deo popularne kulture da
kao čitaoci često nismo ni svesni njegovih brojnih reinterpretacija. Jedno
vreme čak nije prezao ni od upotrebe vatrenog oružja, što se danas smatra
eponimnom suprotnošću njegovog herojstvovanja i najvećom zamerkom vernih fanova
upućenom Zeku Snajderu, koji je u ovogodišnjem blokbasteru od Betmena stvorio
skoro pa seriskog ubicu gotamskog šljama. Ono što pada u oči svakom poznavaocu
DC mythosa je da je u okvirima
Justice leaguea, grupacije vrhunskih (i najtiražnijih) superheroja tog
univerzuma, Betmen čovek odenut u
superherojsko ruho naspram apoteiziranih likova neslućenih moći – Supermena,
Fleša, Green lanterna... – čiji je potencijal ograničen isključivo maštom
scenarista. Ali, u svojoj osnovi, možda je to i ključ uspeha, i dokaz da
čitaoci zapravo i žude da svedoče o tome kako jedan čovek, bogat i predan svom
cilju, ali ipak čovek, može parirati
i bogovima. Tako je i Grant Morison iskoristio priliku da tokom svog autorskog
rada na Betmenu od njega stvori pravog ničeanskog natčoveka koji – jedini put u
kanonskom DC univerzumu – ispaljuje metak u samog boga, Darkseida, svakolikog
oličenja zla sa Kirbijevog Apokolipsa. I dok se ostali apoteizirani superheroji
DC-ja bore sa negativcima koji nose u sebi isto toliko moći, Betmenov glavni
nemezis uvek ostaje jedan čovek, klovn i psihopata, Džoker. Što bi Amerikanci
rekli wild card svakog stripa,
nekontrolisana sila haosa koja ne preza od ničega. Ali i dalje – samo čovek. I Betmen
je jedan od prvih superheroja. Njegov nastanak seže u prve godine žanra
superherojskog stripa.
A čoveku-Betmenu neverovatno dobro leže ljudske priče, čak i
u tom omnipotentnom okruženju kakvo pruža DC univerzum.
Tokom osamdesetih su se na prostoru američkog superherojskog
stripa odvijali svojevrsni tektonski poremećaji. Stari svet superheroja je
razbijan i rekonstruisan, posebno navalom autora britanskog talasa poput Mura,
Gejmana i Morisona. Autori su konačno shvatili da ključ uspeha leži u tome da
bogovi moraju da dobiju ljudsko lice. I dobili su ga. Superheroji više nisu
bili ljudi koji se nose sa bremenom obaveza svojih božanskih moći, već
otelotvoreni bogovi koji moraju da se nose sa svojom ljudskošću i svim
slabostima koje ona nosi sa sobom. A tu se Betmen našao kao riba u vodi. I za
to je najzaslužniji Frenk Miler, koga ne treba posebno predstavljati već samo
nabrajati – Sin city (Beli put,
Darkwood), Ronin, 300 (Beli put), Daredevil: Ponovo rođen (Čarobna knjiga 2016)...
Miler je već stekao zavidan renome kada se latio Betmena.
Pre toga je već bespovratno promenio lice Daredevila i stvorio od njega junaka
kakvog poznajemo danas. Netfliksova serija Daredevil,
koja već dve sezone ubire gromoglasne aplauze, nosi toliko duboke ožiljke
Milerovog rada na junaku da se on skoro pa može uvrstiti među autore. Milerov Ponovo rođen iz 1986. se često smatra
vrhuncem njegovog rada na ovom junaku. A skoro istovremeno Miler stvara i Povratak mračnog viteza, jedan od kamena
temeljaca današnjeg pristupa Betmenu, iako se priča odvija oko ostarelog i
nadasve ljudskog Brusa Vejna. Miler
je na tim premisama stvorio čitav mit i udahnuo Betmenu novi život.
I onda je učinio veliki korak unatrag. U pozitivnom smislu.
Betmen: godina prva
iz 1987. godine je relativno kratak strip od stotinak stranica, sa fantastičnim
crtežom Dejvida Macukelija. Priča je 2011. ekranizovana u animiranom formatu
(preporuka), a domaći izdavač Phoenix press je 2015. godine objavio ovaj
grafički roman. Većina domaće publike je, dakle, čekala skoro tri decenije da
ugleda jedan od najpoznatijih stripova o Betmenu ikada, u dostojnom formatu.
Kažemo "većina", jer ovo internet doba nije imuno na pirateriju, kao
ni na daleko manje štetnu kupovinu sa Amazona ili Bukdepozitorija. Kao poseban
kuriozitet se nameće piratsko izdanje Godine
prve sa kraja devedesetih, bez kolora i za te prilike skupo kao tri đavola,
koje je makar malom deliću čitalaca pružilo mogućnost da ostanu bez daha pred
novijim američkim ostvarenjima i bespovratno se navuku na format ovakvih grafičkih romana (ili, kako se često
neispravno navodi – grafičkih novela).
Miler je Godinom prvom pružio svoje viđenje
Betmenovog početka, na ingeniozan i veoma jednostavan način. Opet, stavljajući
mu ljudsko lice preko maske slepog miša. Videli smo kako, Betmen u pokušaju,
posrće i pada u nastojanjima da stupi na scenu borca protiv kriminala, i to na
tapiseriji Gotama ogrezlog u korupciji i pod vlašću mafijaških porodica, a ne u
kandžama supernegativaca obdarenih neverovatnim moćima – i Džokera. Milerov
Gotam iz Godine prve grca u mafijaškim
obračunima i korumpiranim policajcima, i u njemu tek naslućujemo obrise onoga
što će postati Betmenova pozornica u budućnosti. I postavlja se ono najvažnije
pitanje koje je mučilo scenariste godinama nakon ovog Milerovog remek-dela: da
li je pojava maskiranog Betmena spasila ili uništila Gotam?
Na ovom – i to kakvom – kamenu temeljcu počivadeset godina
mlađa Duga Noć veštica Džefa Leba i
Tima Sejla.
Džef Leb je danas legenda stripa, i teško je nabrojati
brojne projekte u kojima je imao učešće. Gledate Marvelove serije na
televiziji? Njegovo ime ćete naći na skoro svakoj špici kao izvršnog producenta
ili izvršnog podpredsednika Marvel televizije. Stripove bolje da i ne
nabrajamo, tu je Gugl ako nekog baš zanima. A da u bibliografiji Džefa Leba
stoji čak samo Duga Noć veštica imao
bi čime da se ponosi. A tu je i Hush
(Šapat) sa crtežom Džima Lija, koji
je Darkwood već najavio. Ko što smo rekli, Leb je bazirao Dugu Noć veštica kao svojevrstan nastavak Milerove Godine prve. Gotam je i dalje u rukama
dve mafijaške porodice Falkonea i Maronija. Karmine Rimljanin Falkone je i
dalje neosporni the Boss Gotama, i na
licu nosi ožiljke iz Godine prve.
Ali, Gotamom već klija korov supernegativaca. Džoker je već tu, kao i Otrovna
Ajvi, Strašilo, Ludi šeširdžija, Kalendar i opskurni često zanemarivani Solomon
Grandi. Ženu mačku smo sreli već u Godini
prvoj. Ludnica Arkam već krije u sebi neslućene ludake koji su počeli da
zagađuju ulice grada, i koje Betmen šalje na oporavak uz pomoć policijskog
kapetana Gordona i okružnog tužioca Harvija Denta. Čak se čini da je Leb bio
prinuđen na manji hijatus u okviru koga je isklijala ta supernegativska klika
ludaka, jer između Godine prve i Duge Noći veštica oni su se prosto
pojavili i već su tu sa svim svojim reputacijama i zlom glasu. No, to i nije
tema Duge Noći veštica, negativci su
tu i treba ih prihvatiti, kao što treba prigrliti i činjenicu da ovo zapravo i
nije strip o Betmenu u užem smislu reči. Betmen jeste u njemu, kao i njegov
alter ego Brus Vejn, i čini sve u njegovoj moći da zaustavi niz serijskih
zločina koji udaraju poslednji klin u kovčeg mafijaškog Gotama. Duga Noć veštica je strip o konačnoj
tranziciji ovog grada, pa i Betmenovog sveta, iz noar mafijaškog miljea u
serijal kakav poznajemo danas. I Leb to čini putem jednostavnog serijskog
zločina, koji se odvija jednom mesečno, na dan nekog od američkih praznika,
počev od jedne Noći veštica do sledeće.
Svakog praznika neko od pripadnika mafijaškog miljea gubi život, a iza ostaje samo pištolj kalibra .22, bez serijskog broja, cucla koja služi kao prigušivač, i simbol praznika na koji je zločin izvršen. Betmen pokušava da pronikne u zločine ubice koga svi već zovu Praznik. Mafija pokušava da pronikne u zločine. Supernegativci igraju svoju
ulogu u događajima, ali u osnovi – pokušavaju da proniknu u zločine koji im
kradu slavu. Ali, daleko od toga da je sve ovo glavni narativ Džefa Leba.
Suština je u odnosu dve porodične slike: kapetana Gordona, koji i pored
rastrzanosti i ozbiljnosti posla uspeva da u velikoj meri očuva porodicu i svoj
stvarni život, i okružnog tužioca Harvija Denta, koji i pored altruističkih
motiva dopušta da bude progutan tim crnilom i koji polako gubi sve veze sa
svojom stvarnošću. Zato je Lebova Duga
Noć veštica ujedno i dugi sunovrat Harvija Denta, jer iza glavnog narativa
zločina i detektivske istrage, posmatramo kako jedan stvarno plemenit čovek
gubi svoj oreol. A svako ko imalo poznaje svet Betmena može samo da bespomoćno
posmatra, jer zna da se put Harvija Denta od prejzovanog tužioca završava u
liku Dvoličnog Harvija, negativca opsednutog dualitetom i sa pola lica spržena
kiselinom. Verni čitaoci Betmena znaju kako je do Dentove unakaženosti kiselinom
došlo, ali Leb nam konačno pruža jedan dublji uvid u to, dug godinu dana, sa
svim sitnim psihološkim i karakternim igrarijama koje uz to idu, i to na skoro
400 strana. Na kraju, mora se zažmuriti na jedno oko i nad pojedinim rupama u
priči, jer one nisu suština, kao i nad povremenim crtačkim karikiranjima
likova, poput onih kod Džokera koji je ovde sveden na ulogu burlesknog lika.
Crtež Tima Sejla, kao i kolor Gregorija Rajta, su perfektni, pomalo setni i na
mahove noarovski, i da nema te sitne pojedinosti portretisanja pojedinih likova
(Džokera, Ridlera) sa prenaglašenim fizionomijama, što je možda i subjektivan
faktor, rad bi bio besprekoran.
Količina likova koje Leb i Sejl ubacuju u priču je stvarno
impresivan, koliko i veština kojom ih pomiču kao figure na šahovskoj tabli.
Ali, opet se ne stiče utisak da je samo reč o pukom paradiranju zarad brojnosti.
I u toj brojnosti i brojnim digresijama, opet uspeva da se očuva makar deo one
neizvesnosti zbog koje se strip čita do poslednje table. A za one željne dalje
razrade, Duga Noć veštica ima i
nastavak Dark victory, iako je već
sada reč o zaokruženoj celini.
Dakle, Duga noć
veštica nije nešto što se ovlaš čita i baca, a pred čitaocima je u šta će
na kraju verovati: ljubav, Gotam, Betmena ili Harvija Denta, jer svaka od tih
stvari ima svoje značajno mesto u ovom stripu.
Nikola Dragomirović
(Objavljeno na portalu Hellycherry)
Нема коментара:
Постави коментар