U zagrljaju Đavla
Deset živopisnih negativaca u svetu stripa
Suština iza omiljenih nam dela devete umetnosti u velikoj
meri se odigrava kao odmeravanje snaga u večnoj igri dobra i zla. I dok priče
pamtimo po junacima koji izlaze na crtu nekoj zloj, i često omnipotentnoj snazi
koja se nadvija nad usvojenim poretkom, negativac je taj koji je inicijalna
kapisla zapleta. Stvoriti dobrog negativca je podjednako važno koliko i
osmisliti njegov antipod, junaka bez mane i straha koji će sa njim odmeriti snage.
Pozitivac, koliko god moćan i bezgrešan bio, ne može biti stavljen na stvarnu
kušnju bez tame koja će pretiti da ga proguta. Od motiva, preko metoda, sve do
unutrašnje borbe, dobrog negativca ne definiše suprotstavljenost belini opštim
crnilom, već sve one suptilne nijanse sivog kojima ga je obdario pisac.
Šta bi biblijska priča o izgonu iz Raja bila bez zmije?
"Živeli su večno, Adam i njegovo rebro", bila bi poruka već na prvim
stranicama. Ovako je sloboda prva dva živa ljudska bića suprotstavljena zmiji
koja je tu slobodu iskoristila da okrnji Raj i njegov poredak. U tom svetlu je
konstrukcija negativca već u toj priči brižljivo konstruisana, te mu se
dejstvovanje svodi na puko šaputanje greha iz usta bića koje ne odaje svoje
porive slušaocu.
"Budući da je čovekova sloboda njegova dika, jasno je
kako Zli upravo na tom mestu mora pogoditi našu gordost i uvući se u naša
najtananija utvrđenja", navodi Deni de Ružmon u svom filozofskom traktatu
pod nazivom U zagrljaju Đavla. De
Ružmon je atak na slobodu naveo kao jedan od ciljeva negativca, u ovom slučaju
Đavola, ali i kao sredstvo kojim se on služi u ostvarivanju svog nauma. Jer
sloboda je varljiva, i lako se njom manipuliše, a opsena, obmana i laž su
najjača oruđa zlog. I tu na scenu stupaju te nijanse sivog, koje otkrivaju
dublje motive kvalitetnog negativca u svakoj priči, bilo da je on vođen žeđu za
moći, pukim opstankom koji ne preza od patnje drugih, pa i samom ulogom agenta
haosa. A te nijanse najviše zavise i od heroja koji stoji nasuprot njemu, jer
je negativac, makar onaj koji je dobro osmišljen, slika u ogledalu našeg
heroja, te mu tako najbolje i može parirati, ali i služiti kao nenadani
preokret u pričama. Setimo se Medeje iz mita o Argonautima. Nakon što se
pokazala kao važan saveznik Jasonu, Medeja otkriva svoje pravo lice tek u
epilogu mita, za šta je i sam junak u velikoj meri zaslužan. Nakon što mu je
bila saveznik i ljubavnica, pa i majka dvojici sinova, Jasonov čin prevare
podstiče lanac događaja u kojima su stradali i njegova nova mlada, dvorac, pa
čak i sinovi koje mu je rodila Medeja. Da li je tu Medeja negativac ili žrtva
koliko i stradali? Ili se kreće u nijansama sive, koje su nama kao čitaocima
jasnije nego čisto crna i bela.
Pogledajmo samo jednog od najčuvenijih negativaca u svetu
filma – Darta Vejdera. U kojoj meri je slava ovakvog agenta zla zasenila čitavu
franšizu? Ko je pre stupio na scenu: u crno zaodenut Sit, koji samom pojavom
pleni ekran, ili plavokoso seljače sa druge strane galaksije? Svaki nastavak Ratova zvezda je produbljivao taj lik,
dao mu ljudsko lice i nesigurne porive, mehanizam delovanja i, zašto ne reći
tako, porodične veze – znači, pozadinsku priču – da bi na kraju upravo on bio
sredstvo oslobođenja galaksije i deus ex
machina koji okončava sagu.
Primera je još bezbroj, poput Hanibala Lektora iz Kad jaganjci utihnu, ili Šrajka u Hiperionu. Slojevitost tih likova pleni
u nekim slučajevima više nego heroj koji stoji naspram njega. Ne čini nas lošim
ljudima ako željno očekujemo te pojave u priči. Time samo odajemo respekt prema
trudu pisca da brižljivo konstruiše lik oko koga se odigrava zaplet. Nije
grešno i nekada biti opčinjen tim silama, jer su ti negativci često refleksija
našeg ida, nad kojim, kažu, nemamo kontrole. A ne može se sporiti da se ti
negativci ponekad kreću u okvirima dobrog u nameri, humanog, pa čak i
altruizma, te ih na određenu stranu jednačine smeštaju samo metod i
makijavelistički fanatizam. Dakle zlo, iako često prisutno, nije i imperativ,
već jedan od češćih sastojaka.
Konstrukcija negativaca u stripu je počela veoma rano u
njegovom evolutivnom toku. U Krejzi Ketu
je cigla miša Ignjaca, hitnuta ka svakom nenadanom akteru, a najčešće jadnoj
mački, sredstvo komedije ali i katalizator zapleta. Heriman je Ignjaca osmislio
kao sve osim jednodimenzionalnog lika. Ignjac deluje negativistički, provociran
najčešće mačkom koja je nedužna i u njega zaljubljena. Ali bez njega priče ne
bi ni bilo.
Čester Guld je u Diku
Trejsiju otišao korak dalje. Njegovi negativci su možda bili refleksija
tadašnjeg taloga društva, gangsterskog miljea tridesetih godina 20. veka, ali
je njihova devijantnost počela da dobija fizičke forme. Guld je svoje negativce
počeo da prikazuje na način da njihova spoljašnjost oslikava unutrašnju ružnoću. Ovaj veoma važan trenutak
u razvoju verbo-vizuelnog pripovedanja je kasnije, posebno svitanjem doba
superherojskog stripa, dobio na još većem značaju. Crvena lobanja iz Kapetana Amerike je najklasičniji primer
ovakvog obrta u stripu. Nešto ranije je Ming Flaša Gordona stupio na scenu kao vladar planete Mongo, pokazujući
slojevitost koja se kreće u aspektima koji nadilaze puku žeđ za dominacijom.
Mingov egoizam, žudnja za Dejl Arden, kao i ambivalentnost u nastupima, bili su
ravnopravno iskušenje za Flaša koliko i surovost i tajne Monga.
Nejasna mističnost Osterheldovih Los Ellos (Drugih) u Eternautu,
koje ne vidimo do samog kraja bez obzira koliko klupka vanzemaljske invazije
odmota Huan Salvo, ili parodična i apsurdna motivacija Zorgluba u Spiruu, kao i jeziva konstrukcija
Dženifer u istoimenom stripu Bernija Rajtsona. Sve su to drastično raznorodni
primeri osmišljavanja negativca ili zapleta koji se odigrava oko pretnje koja
ruši svet glavnih aktera. Svi su brižljivo smešteni u radnju, karakterno
osnaženi maštom pisca, i bez njih bi veliki broj priča bio nezamisliv.
Zato, uronimo u taj svet i otkrijmo deset negativaca u
stripu koji ponekad uspevaju da ukradu pozornicu od junaka. Kriterijumi su
isključivo maštovitost i potencijali likova, a ne stepen zla. Spojleri su
neminovni.
10. Smajler, Transmetropolitan
Očaravajuća mešavina distopijskog sajberpanka, satire,
društvene kritike i političkog trilera, je od Transmetropolitana Vorena Elisa i Derika Robertsona stvorio
nezaobilazno štivo za ljubitelje devete umetnosti. Vulgarni, ekscentrični,
egomanijački novinar Spajder Jerusalim je stavljen naspram predsednika Smajlera
(Smiler, Smeško), u priči koja se
odvija u budućnosti, ali i prenaglašeno oslikava našu stvarnost. Smajler je u
ovom svetlu personalizacija bilo kog državnika, vladaoca, mesijanske figure
koja vlada na bilo kom prostoru i iza izveštačenog osmeha krije duboke
sociopatološke namere i san o apsolutnoj dominaciji. Svako ko barata
demagogijom napretka dok skida kajmak i ubire jeftine političke poene na lažnim
pričama o svojoj porodici, požrtvovanosti, socijalnim problemima, dok se
bezočno služi policijskom silom, čizmom vlasti i drugim metodama je – Smajler.
Elisov lik iz stripa je često prenaglašen, ali i veran brojnim originalima iz
vremena nastanka stripa, ali što je još tužnije – i danas. Dok je svet pun
Smajlera, ono što nam nedostaje je makar jedan Spajder Jerusalim koji će uspeti
da skrši tu imperiju laži. Elisov i Robertsonov Smajler je hipnotički
razjapljenog osmeha na plakatima i nastupima, ali kada ta fasada počne da se
kruni uobličuje se lice zla koje u kabinetu, ispod stola, onaniše američkom
zastavom, ili čupa krila muvama. Parodično, svakako, ali i zastrašujuće u
svojoj uverljivosti. Elis je svog negativca brižljivo osmislio, i uvodio u
priču koja vremenom kulminira u antipolitikanskom duhu. Spajder se u prvim
epizodama (od ukupno 60) ograničava na kritiku i demistifikaciju tog
distopijskog sveta, da bi dosekao vrh piramide korupcije i dekadencije
ustoličen u Smajleru. Predsednik Smajler ipak nije snažnije izgrađena ličnost
od glavnog junaka. Ali svoje mesto je zaslužio nepokolebljivom bezobzirnošću
kojom odiše tokom cele sage, kao i dobro portretisanom odvratnošću na koju
izaziva sve vreme. A ne smemo zaboraviti ni fascinantnu sličnost sa ličnostima
iz stvarnog života, kojih je sve više.
9. Negan, Okružen
mrtvima
Robert Kirkman je od samog početka bespoštedno stavljao
svoje aktere u sve bezizlaznije i mučnije situacije. Serijal je u Americi već
prešao broj od 160 sveščica, dok je domaći izdavač Darkwood stigao do 11 knjige
koja obuhvata brojeve 61–66. Kirkman je dokazao da je veoma vešt u
konstruisanju likova, dok je serijal postao najpoznatiji po paroli "niko
nije siguran". I zaista, ko god je gledao seriju, koja se dosta razlikuje
od strip-predloška, shvatio je da stvarno niko nije siguran. Međutim, Kirkman
je svoj najveći potencijal pokazao stvaranjem lika Negana, vođe grupacije
Spasioca, koji staje nasuprot glavnim junacima koji svijaju svoje gnezdo u
naselju Aleksandrija. Dosta ranije Kirkman je pokušao da stvori "velikog
negativca" u liku Guvernera, koji se pak pokazao kao previše psihotičan i
jednodimenzionalan. U Neganu je uspeo da udari u zlatnu žilu. Zastrašujuć lik u
crnoj kožnoj jakni sa bejzbol palicom po imenu Lusil obmotanom bodljikavom žicom,
i koji previše podseća na Bilija Bučera iz Enisovog The Boys, dobio je slojevitost za kojom je serijal vapio i uspešno
revitalizovao priču. Negan na scenu stupa kao "big bad" serijala,
naizgled nemilosrdan, i pri prvoj pojavi razbija jednom od aktera glavu uz
pomoć Lusil. Da bi potom u više navrata na smenu pokazivao harizmu, čestitost i
sociopatsko ponašanje. Grozi se silovanja i protivi mu se – čak ubija svog
čoveka koji pokuša nešto slično – a potom uči svoje podanike kako da zatruju
oružja koristeći se zombijima. Mrzi izdaju, čak i kod neprijatelja, i izdajnike
nemilosrdno kažnjava, a potom se naslađuje smrću koja ga okružuje. Čak i nakon
poraza, Negan nastavlja da iznenađuje čitaoca, kada se otisne sam među
novootkrivene neprijatelje Aleksandrije, i trijumfalno se vrati sa odsečenom
glavom neprijateljskog vođe. O njemu dovoljno govori i patološka vezanost za
Lusil, koliko i čin sahrane polomljene palice uz reči: "I never got to
bury you. (...) I'm sorry I named a stupid f****g baseball bat after you."
Neganovi krajnji planovi su nepoznati, ali su mu postupci u dovoljnoj meri
šarenoliki da se može smatrati sjajno osmišljenim negativcem koji pleše po
nijansama sive veštinom virtuoza.
8. Ksabaras, Dilan Dog
Dilan Dog po
mnogočemu probija granice stripa, uprkos usponima i padovima serijala. Novije
epizode se ne mogu meriti sa snagom prvih pedesetak, ili čak stotinak brojeva,
posebno zbog uloge koju je imao njegov tvorac Ticijano Sklavi. Od pukog
splatera do metanarativnog horora, Dilan
je junak za više iščitavanja. A u serijalu je jedna od najintrigantnijih uloga
ona njegovog arhineprijatelja Ksabarasa. Od pojave u prvom broju, pa preko
nekih od najzapaženijih epizoda serijala, Morgane
i Priče o nikome, Ksabarasove pojave
su stavljale čitaoce na muku. Proniknuti u njegov lik nije lako, a svaki
odgovor je rađao nova pitanja. Ksabaras je opsednut životom i smrću – i
Dilanom. Stvara žive mrtvace, traga za njihovom svrhom koliko i svojom, a kada
u tu skupinu ideja svrstamo i simboliku zombija kod Sklavija, stvari postaju još
komplikovanije. Još veće komplikacije nastaju kada se Ksabaras dodatno
razotkrije kao Dilanov otac, dok je Morgana, Dilanova ljubavna (pa i erotska)
opsesija njegova majka. Tu Sklavi hrabro zalazi u domen frojdijanskog edipizma
u oba svoja aspekta – ljubavnom nagonu prema majci i antagonizmu prema ocu –
što se dodatno komplikuje vremenskim i karmičkim kaznama, kao i biblijskom
idejom o gresima očeva. A tumačenja ovih odnosa zavise u velikoj meri i od
naših ličnih patologija i refleksija. Sve u svemu, Ksabaras je takav negativac
da o njemu znamo sve i ništa, i to je upravo segment Sklavijevog narativa koji
je od Dilana stvorio serijal koji
poznajemo danas. I zato, za negativca o kome se ništa ne zna sa sigurnošću, a
za koga svi znaju, vredi odvojiti mesto na listi.
7. Kira, Beležnica
smrti
Cugumi Oba i Takeši Obata su autori jedne od planetarno
najpopularnijih manga serijala Beležnica
smrti, koji odnedavno objavljuje Darkwood. Šinigamiji su bogovi smrti koji
sa mrtvog pustog sveta posmatraju naš i žive od njega. Jednom od njih, Rjukuu,
u dosadi pada na um ideja da svoju beležnicu smrti baci na Zemlju da je pokupi
smrtnik. Koje god ime da se zapiše u beležnicu donosi smrtnu presudu. Nalazi je
ambiciozan i iznimno inteligentan sedamnaestogodišnjak Raito Jagami, koji
dolazi na ideju da pomoću nje očisti svet od zla, ubijajući kriminalce i šljam.
Time Jagami postaje Kira (jap. Ubica), jedan od najzanimljivijih negativaca u
svetu stripa, i pokreće se dugačak sled događaja. Kira je svestan da je ono što
čini loše, čak i zlo, ali opravdanje za svoje postupke nalazi u želji da čini
dobro. Makijavelistički pravda sve svoje postupke, suzbija glas savesti, i nema
nameru da prestane. Serijal vremenom prerasta u igru mačke i miša između Kire i
zakona, ustoličenog u liku istražitelja po imenu "L". Kira nije samo
negativac Beležnice, već i njen
glavni protagonista. Vizijom utopijskog sveta bez kriminala i zla pravda čak i
činove ubijanja čestitih i dobrih ljudi, sve u cilju očuvanja svoje tajne i
nastavka misije. Cilj ne opravdava sredstvo, i Kira nije ništa više od zločinca
sa impresivnim brojem žrtvi, izuzetnom inteligencijom i neverovatnim nagonom za
samoočuvanjem. Njegovo frapantno samozavaravanje da je na strani dobra je
vredno spomena, a maštovitost autora koji su ga stvorili mora biti nagrađeno.
6. Gospodar Volšebni Svlak Feg, Slejn: Rogati bog
U serijalu Slejn
Pet Mils je osmislio Gospodara Volšebnog Svlaka Fega kao vrhovnog neprijatelja i
deifikovani entitet koji slede zli Druni, i njegovu kulminaciju je smestio u
priču Rogati bog (Komiko 2015), koju
je maestralno nacrtao Sajmon Bizli. Svlak Feg je zapravo Kernun, Rogati bog,
šampion i miljenik boginje Danu, koji je odbio da umre i prepusti svet
nasledniku, i time deformisao svoju ulogu. Od dobronamernog bića postao je
inkarnacija sve truleži na svetu, leš koji odbija da umre, i sušta suprotnost
onoga što je nekada predstavljao. "On je smeh u šumi", kaže za njega
boginja Slejnu, opisujući ono što je Kernun nekada bio i što je trebalo da
ostane. Jedini bog koji je ostao veran principu ženske vrhovne boginje, čime se
drevni matrijarhalni princip ističe kao zlatno i neiskvareno doba. I Svlak Feg,
sada poludeo i truo, se sa setom priseća kako je nekada bio moćan i lep, kao
vođa kola svojih veštica. Slejn mora da postane novi Rogati bog, ali i da
porazi Gospodara Volšebnog Svlaka Fega. Ciklus se mora nastaviti. "Oči bez
života... glave rastavljene od tela... hrpe lešina... to su ugodne reči za mene",
reči su koje Svlak Feg ponavlja kao ličnu mantru, pokazujući svoju dekadenciju
i ruglo uloge koju je nekada imao, ali i trulež sveta koji širi oko sebe. Bez
ličnih ambicija, Svlek sanja samo o uništenju bez smisla. Kao negativac nas
podseća na nužnost uloga, ciklusa i ograničenja, i sudbine onih koji ne poštuju
utemeljene zakonitosti sveta. Svlak Feg, Kernun, Rogati bog, je od vesele
pojave koja oko sebe treba da širi radost, kojom čak olakšava i zagrobni život
umrlima – jer, kako Danu navodi: "On vidi koliko je smešno shvatati točak
života za ozbiljno. Humor smrti je njegov." – postao prokleto biće.
5. Dodž, Lokot i ključ
Džo Hil je u serijalu Lokot
i ključ (Darkwood 2013–2016) u šest knjiga opisao horor priču sa
lavkraftovskim omažima, u čijem korenu se krije pretnja od demonskog upada u
našu ravan postojanja. Kao glavni negativac u serijalu izdvojen je Dodž, za
čiju spoznaju suštine, otelotvorenosti i pozadine je potreban solidan broj
stranica. I kada ga na kraju u potpunosti razodenemo, dolazimo do tragičnosti
ovog lika. Dodž je vođen silama nad kojima nije imao uticaja, koje su uklonile
sve unutrašnje kočnice mladića koji je suštasveni pozitivac. Ali, to su sve
ipak njegovi postupci, bez obzira koliko mu je demonski parazit uprljao dušu.
Dodž je u svim aspektima intrigantan i opasan, i jedino što ga izdvaja od
ljudskosti je tuđinsko odsustvo morala i vrlina. I za to on nije kriv, jer kad
pogledamo delove priče koji pružaju istorijsku pozadinu, vidimo jednog sasvim
drugačijeg Dodža. A pomenuta tragičnost čuči u činjenici da i on sebe vidi
tako. On je u činjenju pasivan posmatrač, izvrnutih emocija i onostrano
posednut, sve do čina spasenja u kome smrt predstavlja bolju alternativu od
života uz spoznaju učinjenog.
4. Ser Vilijem Gal, Iz
pakla
Alan Mur je u svom kapitalnom delu Iz pakla zaronio u najdublje ponore ludila i ubistva. Ako strogo
gledamo, ceo grafički roman je zapravo i studija uma ubice više nego
detektivska priča. Kao što je uglavnom poznato, ovo je strip o Džeku Trboseku,
a naslov duguje potpisu iz jednog od pisama za koja se smatra da je ubica
poslao Skotland Jardu. Osnovni narativ je jedna od mogućih verzija zločina, i
po Muru za njih je odgovoran Ser Vilijem Gal, ugledni lekar koji je imao čast
da leči i kraljevsku porodicu. Inače, istorijska ličnost, kao i većina ostalih
koje srećemo u stripu. Dodatnu pogodnost Muru, i poslasticu čitaocu,
predstavlja činjenica da je Gal bio i posvedočeni mason. Iza tog narativa, Mur
je utkao još dubru priču o silasku briljantnog uma u najdublje ponore pakla, i
ludilu koje se dugo krilo u njemu, uz sve osvrte na okidače i motive koji se
mogu zamisliti. U tom smislu doktor Gal postaje i jedan od najzanimljivijih
negativaca, sa preko 500 stranica detaljno analizirane dekadencije. Skrivanje
sramote kraljevske porodice za Gala postaje izazov u koji on implementira
masonsku mistiku i seme ludila, stvarajući od Londona mapu na kojoj iscrtava
svoju ostavštinu, koja nadilazi prostu seriju od pet ubistava. Za Gala su to
stupnjevi prosvetljenja, svojevrsne apoteoze kako je on video, kako grada tako
i sebe, što kulminira grozomornom deskripcijom ubistva Meri Keli na nekoliko
desetina strana, što je Nilu Gejmanu, po sopstvenom priznanju, upropastilo
ručak dok mu je Mur opisivao do tančina to poglavlje. Bez obzira da li je
Murova verzija događaja verodostojna i moguća, kao i da li je istorijski doktor
Gal zaista bio Džek Trbosek, ponor u koji gledamo dok čitamo Iz pakla je dovoljno dubok da se ovaj lik može svrstati
u neke od najbolje opisanih negativaca.
3. Darkseid, Fourth
world, DC univerzum
Svetovi se rađaju i svetovi umiru. I bogovi sa njima.
Epopeja poznata kao Četvrti svet (Fourth world) Džeka Kirbija, poznata i
kao Novi bogovi, je značajno uticala
na strip. Prelaskom iz Marvela u DC, Džek Kirbi je osmislio priču koja se
odigrava nakon Ragnaroka, sumraka bogova, nakon čega se božanska esencija
ponovo oformila u vidu dve suprotstavljene planete, Apokolipsa i Nove Geneze,
nastanjene Novim bogovima. Dok je Nova Geneza nastanjena benevolentnim bićima,
Apokolips je dom zlih bogova u ovom novom poretku. A na njihovom čelu se nalazi
Darkseid. On nije rođen kao ustoličenje zla, već se u svojevrsnoj titanomahiji
uzdigao na taj položaj. Darkseid predstavlja personifikaciju svog zla u DC
univerzumu, i jedno od najmoćnijih bića koje teško da i može biti poraženo.
Nakon Kirbija, nekoliko pisaca se ogledalo sa Novim bogovima, svaki dodatno
nadograđujući pre svega Darkseidov lik. Smiren, svemoguć, kao da je isklesan od
kamena, Darkseid stoji kao monolit i konstantna pretnja čitavom univerzumu,
koga sprečava u naumu samo prividan status quo između Apokolipsa i Nove Geneze.
Međutim, taj odnos snaga može biti narušen i Darkseidovim spoznavanjem
Antiživotne jednačine, za kojom on neumorno traga, u čemu su Zemlja i njegovi
heroji esencijalni deo plana.
Univerzum DC-ja se bitno promenio nakon reforme poznate kao
New52, pri čemu je lik Darkseida u velikoj meri banalizovan, te u ovom slučaju
imajmo na umu samo stariju verziju ovog negativca, od Kirbijevog nauma do Final crisis Granta Morisona. On je
naveden i kao najveći antagonista novog DC filmskog univerzuma, i pitanje je za
koju će se verziju autori odlučiti.
Darkseid je tiranin, kao i mnogi; ubica, naravno; žudi za
apsolutnom dominacijom univerzumom, što opet nije novost. Šta ga onda ističe
kao negativca? Stil. Darkseidov stil je, u nedostatku bolje domaće reči, badass. Njegova opakost i kamena
spoljašnjost, kao i spremnost da se vodi kompromisima dok paralelno plete
kompleksnu mrežu spletki, planova i zavera, čini ga likom u čije stvarne namere
teško ko može da pronikne. Final crisis
Granta Morisona je dosta kontroverzan strip, ali jedan od najvećih uspeha se
može navesti karakterizacija i ideja nove inkarnacije Darkseida, koji se
otelotvoruje u smrtnom telu Dena Turpina, i koji demonstrira punu snagu
Antiživotne jednačine, kojom savršeno barata nakon što se izbori sa dominacijom
nad svojim domaćinom. Tada postaje jedno sa celim svetom i izgovara jedan od
svojih najmoćnijih monologa: "I am the New God. All is one in Darkseid.
This mighty body is my church. When I command your surrender, I speak with
three billion voices. When I make a fist to crush your resistance, it is with
three billion hands. When I stare into your eyes and shatter your dreams, and
break your heart, it is with six billion eyes. Nothing like Darkseid has ever
come among you; nothing will again. I will take you to hell without exit or
end. And there I will murder your souls. And make you crawl and beg. And die.
Die for Darkseid!" ("Ja sam Novi Bog. Sve je jedno u Darkseidu. Ovo
moćno telo je moja crkva. Kada vam zapovedim predaju, govorim kroz tri
milijarde glasova. Kada stegnem pesnicu da vam zdrobim otpor, činim to sa tri milijarde
ruku. Kada vam pogledam u dušu i razorim snove, i slomim srce, činim to sa šest
milijardi očiju. Ništa poput Darkseida nije hodilo među vama; i ništa neće.
Odvešću vas u pakao bez izlaza i kraja. I tamo ću vam pogubiti duše. I puzaćete
i moliti. I umreti. Umreti za Darkseida!")
2. Galaktus, Marvel univerzum
Tragičnost Galaktusovog lika kao antagoniste Marvel
univerzuma je nemerljiva. Stvorili su ga Sten Li i Džek Kirbi za potrebe
serijala "Fantastična četvorka", i prvi put se pojavljuje u njegovom
broju 48 daleke 1966. godine. Galaktus, Proždirač svetova, je bitno nadograđen
u izdanjima koja slede, te je postao jedan od najikoničnijih likova Marvela.
Galan, naknadno okarakterisan kao poslednje živo biće iz umirućeg univerzuma,
stekao je kosmičku moć izvan svih poimanja i vazdigao se u lik Galaktusa, ali
je stekao i kletu sudbinu da njegovu glad može zadovoljiti samo energija
pojedinih planeta. Takve planete uglavnom u sebi kriju život, i kao biće koje
se hrani takvim izvorom energije suštinski mora biti okarakterisan kao
negativac. Ali, Galaktus nije vođen željom za uništenjem, pa čak ni motivima
koje bi se mogle smatrati zlim. Galaktus je rob sopstvenog bića i biologije
svog postojanja. Poznaje čast, ne priklanja se obmani i laži. Galaktus prosto
"jeste" ono što ga je univerzum stvorio. Traga za planetama i
zadovoljava svoju glad. Pitanje je koliko su Kirbi i Li imali na umu želju da
stvore lik koji poziva na toliku introspekciju živog sveta. Sve što postoji se
hrani drugim postojećim oblicima života. U Galaktusovom slučaju planete sa
životom nisu ništa više od zrele sočne jabuke, gozbe koja poziva na očuvanje
sopstvene egzistencije. On suzbija i trpi svoju kletvu dok ne postane
neizdrživa, i onda mora da je zadovolji. Pritom on sebe smatra uzvišenim
omnipotentnim bićem, što on i jeste, i posmatra te planete kao izvor preko
potrebne hrane. Da se naslutiti u koliko meri je on rastrzan tim činom u
pojedinim slučajevima, i pored spokojne i ledene spoljašnjosti. U daljoj
humanizaciji lika je primetno i da se iza te ponekad krnje hladnokrvnosti krije
namerno distanciranje, jer on ne žudi za patnjom drugih, ali svaki put iznova uči
da se od svoje sudbine i bića ne može pobeći. Nije slep za sudbinu univerzuma,
čak se uključuje u slučajeve za njegovo očuvanje, poput njegovog učešća u Rukavici beskraja (Čarobna knjiga 2016).
Za neke od najboljih priča koje suštinski prodiru u kob ovog lika treba
pogledati i dve knjige Srebrnog letača
u izdanju Darkwooda. A na ovoj listi je kao podsetnik da svi igramo sa kartama koje
su nam dodeljene.
1. Džoker, DC univerzum
Džoker je fascinantan i nepredvidiv. Džoker je ono što bi
Amerikanci slobodno nazvali "wild card" u superherojskom stripu.
Postoji bezmalo koliko i Betmen, i njegove nebrojene varijacije zavise jedino
od mašte autora. No, šta je toliko hipnotički privlačno u klovnu koji oko sebe
seje smrt. Prvo, on je samo čovek. Džoker koketira sa jednom od najčešćih
fobija, klaurofobijom, strahom od klovnova, i stvara nelagodu samom pojavom.
Kada u mešavinu dodamo i činjenicu da je on ekstremno inteligentan, makar u
većini verzija, ali i manijakalni sociopata koji nema nikakvog obzira prema
ljudskim životima. Varijacije na temu odudaraju od jednog do drugog autora, od
burleskne pojave do demonoidne sociopatije. Morison je tokom svog autorskog
rada na Betmenu dao svoje viđenje Džokera, čak nekoliko njih, i dao je jedno
zanimljivo pojašnjenje iz svog ugla. Po njemu, naime, Džoker pati od kompletne
dezintegracije ličnosti do te mere da svaki dan mora sebe iznova da izmišlja.
Zato je nekada razdragani poluopasni klovn, a ponekad je nešto jedva humanoidno
u svojim nastupima. Još recentnije, Skot Snajder mu je tokom svog rada na
serijalu čak ogulio lice, i u nekoliko trenutaka (ili bolje, segmenata) stvorio
jednu od najhororičnijih verzija klovna ubice. Džokerova snaga se krije u
širini koja pogoduje autorima da učine baš sve što im padne na um; da uklone
sve moralne, emotivne i civilizacijske kočnice i stvarno puste mašti na volju.
U neku ruku, kroz razne verzije Džokera, najbolje spoznajemo upravo te autore,
odnosno tamu koja čuči i čeka u nekom kutku njihovog uma.
Od sociopatskog
ubilačkog krstaškog pohoda, pa do nenadanih dela koja ga iz sfere čistog zla
pomeraju ka sivoj zoni, Džoker je dete sa hiljadu lica, i nijedno nije
istinito. Ne znamo mu ni ime, prošlost niti motive, bez obzira na obaveznu
lektiru Murovog Ubistvenog vica.
Još jedan zanimljivi aspekt Džokerove ličnosti je i njegov
smeh. Sjajnu analizu ovog dela Džokerove patologije je pružio Draško Roganović,
u eseju povodom 75 godina od nastanka lika, objavljenom u "Znaku
sagite" 21. "Smeh je strašan. Katkad i užasavajuć", navodi
Roganović, i nastavlja, "Smeh je dvosekli mač zastrašujuće
iskrenosti...". I bez tog smeha, Džoker ne bi bio to što jeste. Jedno je
stvoriti lika koji nemilice ubija, pa čak i onog koji to čini na nesvakidašnje
načine, ali ako to još radi uz parajući smeh, uz tiradu najcrnjeg humora,
dobija se mešavina sa zagarantovanim uspehom.
Njegova magija je neuhvatljiva i fluidna, menja se od autora
do autora, nekada je intenzivnija a ponekad manje maštovita, ali je prisutna.
Zarad svih dosadašnjih interpretacija, kao i potencijala koji u sebi krije za
još toliko različitih verzija lika, Džoker zaslužuje mesto u samom vrhu
negativaca u stripu.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар