Na čijoj ste strani
Ili, da li je potrebno birati strane kada se zavalite u udobno sedište. Kapetan Amerika 3: Građanski rat je konačno stigao na bioskopska platna, u tradicionalnom majskom terminu rezervisanom za udarna ostvarenja Marvel filmskog univerzuma.
Da se podsetimo, još od 2008. godine i filma Iron man, Marvel studio gradi svojevrsni univerzum međusobno isprepletanih filmskih ostvarenja i likova, koji tradicionalno kulminiraju u filmovima poput Osvetnika, gde se cela banda udružuje zarad otklanjanja planetarne pretnje. Pritom, svi ovi filmovi, pored međusobne isprepletanosti, putem brojnih umetnutih elemenata, tizera i sekvenci unutar odjavne špice, obećavaju, poput krešenda, još dramatičniju kulminaciju za koju sada znamo da će se odigrati oko poludelog Titana Tanosa, i njegove želje da osvoji naklonost Smrti u koju je beznadežno zaljubljen. Ups, možda nije svako upućen u motive plavkasto-ljubičastog džina koga u filmovima glumi Džoš Brolin (uncredited). Ali svakako svaki pošteni ljubitelj Marvel stripova barata sa ovom informacijom, a i sam Tanos nagoveštava da je sukob sa Zemljanima poput udvaranja Smrti.
Elem, ko nije upoznat sa ovim, da pojasnimo: Tanos, koga već pominju nadimkom "Poludeli Titan", barata i manipuliše sa tzv. Infinity gems, kamenovima neslućene moći, kojih iz stripova znamo da postoji šest, i ukoliko i kad dođe u posed celog seta ništa dobro iz toga neće proizići. Ove informacije nam Marvel filmovi daju na kašičicu tokom prethodnih godina putem impresivnog niza tragova, koji povremeno čine korak unazad od građenja centralnog intergalaktičkog događaja. Kapetan Amerika 3: Građanski rat je upravo ovakvo ostvarenje, makar na površini. Događaji iz epiloga filma, kao i povremene reference unutar njega i dalje grade atmosferičnost i scenografiju za ovaj konačni okršaj sa Tanosom, ali na sreću to nije centralna okosnica ovog ostvarenja.
"Građanski rat" je referenca koja takođe svoje korene vuče iz stripova, jer je reč o sveopštem eventu, sedmodelnom serijalu iz 2006/7. godine koji je napisao Mark Milar i nacrtao Stiven Mekniven, a koji je prošle godine objavila beogradska izdavačka kuća Darkwood. U stripu se stavlja akcenat na širu priču, gde se usled nemilog događaja sa katastrofalnim posledicama svi superheroji Marvela stavljaju pred izbor da se registruju ili stave van zakona. Kao logična posledica, stvaraju se dva tabora, sa Ajron menom i Kapetanom Amerikom na čelu, gde se prvi bore za ideju registracije superheroja i njihovo stavljanje pod šapu zakona a drugi za slobodu izbora. Nepotrebno je reći da u ratu koji sledi obe strane prelaze moralne i zakonske granice, a gorki epilog vodi u još dublje podele koje su obeležile brojne edicije Marvela u sledećim godinama. U svakom slučaju, preporuka za čitanje.
Film Građanski rat se ne drži slepo stripskog predloška, odnosno nije doslovna ekranizacija sa papira. Osnovni element je i dalje tu – Građanski rat, odnosno sukob "tima Ajron men" i "tima Kapetan Amerika", i iskorišćavanje primalnog nagona gledaoca da se svrsta na jednu ili drugu stranu. Čak je delimično iskorišćena i ideja zakonske regulative superheroja i njihovo stavljanje pod ingerenciju Ujedinjenih nacija, kao kamen spoticanja ova dva tabora. Povod je sličan, makar neposredni – razaranja i ljudske žrtve koje su Osvetnici ili neki od njihovih članova prouzrokovali tokom prethodnih filmova i na početku ovog. Opet da se podsetimo, iza nas su tri filma Iron man, dva Tora, dva Kapetana Amerika, dva filma Osvetnici, Čuvari galaksije, Ant man iz prošle godine, da ne pominjemo par nemilih filmova o Hulku. Da bi gledalac pošteno pratio Kapetana Ameriku 3: Građanski rat potrebno je da poznaje materiju iz skoro svih ovih filmova, i to je možda najnepravednija stvar prema rekreativnim konzumentima superherojskih filmskih ostvarenja. Teško da neko ko nije gledao Osvetnike 2: Doba Ultrona može da shvati ulogu Skarletne veštice ili Vizije, isto kao što neko ko nije upoznat sa prethodnim filmovima o Kapetanu Americi neće ni naslutiti ključnu ulogu Zimskog vojnika/Bakija Barnsa u Građanskom ratu i potrebi Stiva Rodžersa da ga zaštiti. Dakle, pre gledanja filma sledi (pre)obiman domaći zadatak.
Da, ispoštovali su fanove |
Osnovni problem Kapetana Amerike 3: Građanski rat se krije u samom naslovu filma. Stiv Rodžers aka Kapetan Amerika jeste centralna figura, ali isto toliko je i Ajron men aka Toni Stark. A tu je i veliki deo Osvetnika iz prethodnog filma, odnosno fale nam samo Hulk i Tor. Dakle, film se bez problema može zvati i Iron man 4 koliko i Kapetan Amerika 3, a ruku na srce najadekvatniji naslov bi bio Osvetnici 3, posebno jer se pod tim imprintom krio i stripski događaj koji je poslužio kao inspiracija za film.
Kao antiteža krnjem sastavu Osvetnika, u film su ubačeni novi superheroji – Crni panter, zaštitnik Vakande koja se do sada mitski pominjala u filmovima; Spajdermen, čiji je ulazak u Marvel filmski univerzum hvaljen u prethodnim mesecima; i Ant man, čiji smo samostalni film pratili prošle godine. Budimo iskreni, svaki od ovih noviteta je opravdao očekivanja, pa čak i nadišao ista. Crni panter je besprekorna, mračna i relativno zastrašujuća prinova u Marvel filmu. Kralj Vakande, domovine neuništivog metala poznatog kao Vibranijum od kog je napravljen štit Kapetana Amerike, ulazi na scenu kao ratnik željan osvete, da bi do kraja postao krucijalni deo predstojećih filmova – makar se tako da naslutiti.
Crni panter |
Ant man nam je već poznat iz prošlogodišnjeg filma, i nimalo ne razočarava u svom epizodnom pojavljivanju u Građanskom ratu, dok je Spajdermen možda i najveće iznenađenje. Moram priznati da sam prema njemu gajio najveće skepse od prve najave i trejlera. Međutim, Marvel je iznedrio sjajnu epizodnu ulogu u filmu u kome sve pršti od već ostvarenih i voljenih likova. Zaista je hvale vredan uspeh da se u potpunosti zadovolje fanovska očekivanja u pogledu jednih od najpopularnijih superheroja u stripu, i to u prvom pojavljivanju nakon povratka u toplo porodično gnezdo. Naime, ovo je prva pojava Spajdermena u filmu Marvel produkcije, jer je sva prava za filmsku eksploataciju ovog lika do skora držao Soni. Ova pojava u Građanskom ratu je i svojevrsna najava predstojećeg filma, za koga znamo da će se zvati Spiderman: Homecoming, i po ovome što možemo videti iz Građanskog rata, postoje osnovane nade, a i iščekivanja, da konačno ugledamo jedan kvalitetan film o ovom junaku. Doduše, interakcija Spajdermena i Tonija Starka je u velikoj meri doprinela kvalitetu ove pojave, ali makar postoje kvalitetne osnove za buduća ostvarenja.
I dok je očekivana i obećavana okosnica filma bio sukob dva superherojska tima, u duhu stripskog uzora, potpuno suptilno se primat antagonizma smešta na u najavama donekle marginalizovanog lika – Barona Zema. On je svakako poznat svakom ljubitelju Marvela, i to je fraza koja se ovde prečesto rabi ali je istinita. Za ljubitelje filmskog univerzuma koji ne čitaju stripove, ako takvi postoje, ovo je novo ime. Njegova pojava u filmu nije istovetna onoj iz stripa, ali ni po čemu ne podbacuje u kvalitetu.
Kako film odmiče, od jednodimenzionalnog negativca Zemo polako postaje slojevitiji i tragičan lik – krajnje ostvarenje i plod uništilačkog ponašanja superheroja u prethodnim filmovima, što zapravo i jeste metanarativ kada je o ovom filmu reč. Predugo i prečesto smo gledali kako u svojim planetarnim okršajima sa negativcima Osvetnici učestvuju u satiranju čitavih gradova, i sada dolazi na naplatu pitanje šta se zapravo dešava sa nedužnim žrtvama ovih kataklizmi. Da li Osvetnici mogu da zaštite svaku individuu dok bacaju zgrade na robote-ubice? Da li mogu da predvide gde i ko će se naći na udaru? Sada su na udaru oni, i osnovani strah javnosti pred prizorima uništenja na malim ekranima prerasta u inicijativu da se status Osvetnika ozakoni. A šta se onda dešava kada jedan čovek, samo jedan i samo čovek, reši da iskoristi tu situaciju zarad režiranja svoje agende. Koliko konaca Zemo može da povuče, a da ostane neprimetan pauk u centru lavirinta svetskih dešavanja, i koliko su suptilni potezi koje povlači? I konačno, šta ga goni? Šta napaja tu mržnju, i prema kome? Građanski rat nam obećava sukob superheroja, i to nam donosi, ali nas pritom uvlači u spiralu dešavanja, gde na kraju film dobija sasvim drugačiji tonalitet.
Drugim rečima, ovako se pravi superherojski blokbaster. Ovo je pravilan odnos akcije, drame i humora. Ovako se ispunjavaju očekivanja fanova. Možemo se površno dotaći i debakla u vidu Betmen protiv Supermena: Zora pravde, koji je imao sličnu premisu, sukob superheroja, i koji je neslavno prošao. Taj debakl deluje još više poražavajući u svetlu Kapetana Amerike 3, jer je empirijski dokazano da je moguće iznedriti zadovoljavajući film sa ovom tematikom. Možda slučajno, možda namerno, ali samo nekoliko dana od prvih pozitivnih reakcija na Kapetana Ameriku 3 Ben Aflek je postavljen za izvršnog producenta sledećeg filma Zeka Snajdera, poznatom kao "čovek koji je uspeo da uništi Supermena", verovatno sa ulogom da stavi uzde pre nego što se izrodi sledeća katastrofa od filma.
Kako bilo, to nije tema ove priče. Ono što nas sada zanima je budućnost Marvel filmskog univerzuma. Nova ostvarenja su najavljena, a priča sa Tanosom polako otkucava. Uskoro nam sledi i Doktor Strejndž, za koga se opet gaje izvesna očekivanja. Epilog Građanskog rata je ostavio mnoga pitanja otvorenim, a kakvog će to sve odjeka imati u budućnosti – videćemo. Bitno je ponoviti da je ovaj film u potpunosti zadovoljio očekivanja i da se munjevito popeo na lestvici najboljih ostvarenja ovog stripsko-filmskog univerzuma. Dali će izbiti na prvo mesto, i da li će "stariti" na pravi način – vreme će pokazati. Fanovi su siti i sve ovce na broju.
Nikola Dragomirović
Нема коментара:
Постави коментар